جمعه , ۱۵ فروردین ۱۳۹۹
خانه / رژیم غذایی / از بین رفتن پروتئین ، هموستاز روده را مختل می کند و می تواند باعث سرطان شود

از بین رفتن پروتئین ، هموستاز روده را مختل می کند و می تواند باعث سرطان شود

Source:
University of Zurich
ترجمه و تلخیص:فود کلینیک

سرطان کولورکتال (CRC) ، شایع ترین شکل سرطان روده ، دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. در حالی که برخی از بیماران مستعد ژنتیکی ابتلا به این بیماری هستند ، اکثر موارد به صورت پراکنده و عمدتا تحت تأثیر “سبک زندگی غربی” رو به افزایش است که شامل چاقی ، رژیم غذایی ضعیف و عدم تحرک جسمی است.

یک مطالعه جدید که اخیراً منتشر شده است ،  چگونگی پیشرفت این بیماری را نشان می دهد: از طریق استفاده از موش های اصلاح شده ژنتیکی ، یک تیم بین المللی از محققان توانستند ثابت کنند که پروتئین MCL1 برای حفظ هموستاز روده و در نتیجه محافظت در برابر تشکیل سرطان روده ضروری است. این پروژه تحقیقاتی توسط آخیم وبر ، استاد مؤسسه تحقیقات سرطان مولکولی در دانشگاه زوریخ و در انستیتوی پاتولوژی و پاتولوژی مولکولی بیمارستان دانشگاه زوریخ ، با همکاری محققان مرکز تحقیقات سرطان آلمان در هایدلبرگ و انستیتوی بیتسون در گلاسکو ، اسکاتلند.

پروتئین MCL1 از روده در برابر سرطان محافظت می کند

محققان برای مطالعه خود آرایش ژنتیکی موش ها را تغییر دادند تا سلول های روده حیوانات دیگر پروتئین MCL1 تولید نکنند. این پروتئین به طور معمول از مرگ سلول ها جلوگیری می کند و بنابراین تعادل مناسب مرگ و سلول های جدید در مخاط روده را حفظ می کند. از بین رفتن MCL1 منجر به آسیب جبران ناپذیر به روده و تشکیل بعدی تومورهای روده شد. تغییرات مشابهی همچنین در روده انسانهایی که از التهاب مزمن روده رنج می برند ، نیز وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان روده را نیز افزایش می دهد

تومورها نیز بدون التهاب ناشی از باکتریها ایجاد می شوند

مدتهاست التهاب مزمن روده ناشی از میکروبیوتا در پیشرفت سرطان روده ضروری تلقی می شود. وبر می گوید: “اما نکته قابل توجه این است که از بین رفتن MCL1 می تواند سرطان روده را حتی بدون التهاب ناشی از باکتری ها هدایت کند.” این توسط آزمایشاتی که موشهای بدون پروتئین MCL1 در یک محیط میکروب آزاد نگهداری می شدند ، نشان داده شد. وبر می گوید: “این بدان معناست که از بین رفتن برخی از ژنها به ویژه در صورت عدم التهاب ، به اندازه کافی برای ایجاد سرطان روده کافی است.

درمان سرطان با مهار کننده های MCL1 مانند راه رفتن درپرتگاه  است

این مطالعه همچنین یک نتیجه شگفت آور دوم را نشان می دهد: در برخی از انواع تومور – از جمله سرطان روده بزرگ – بیش از حد کمی MCL1 وجود دارد. محققان تصور می کنند که این تومورها تولید MCL1 را افزایش می دهند تا مزیتی برای بقا به دست آورند و آنها را قادر به مقاومت بهتری در برابر روش های درمانی مرسوم می کند. به عنوان یک نتیجه ، در حال حاضر تعدادی از روشهای درمانی جدید برای مداخله و کاهش عملکرد MCL1 به هم متصل می شوند. با این حال ، یافته های این مطالعه نشان می دهد که نه تنها بیان بیش از حد ، بلکه از دست دادن MCL1 می تواند مضر باشد. ممکن است از بین رفتن عملکرد MCL1 – حتی به طور موقت – باعث ایجاد اختلال در مخاط روده و مراحل اولیه رشد تومور شود. مارک هیالی ، نویسنده اول این مطالعه ، هشدار می دهد: تنظیم این پروتئین مانند راه رفتن در گرتگاه  است. از این رو مطالعه ما به عنوان عنصر احتیاط راجع به استفاده از مهار MCL1 در درمان سرطان توصیه می کند.

Story Source:

Materials provided by University of ZurichNote: Content may be edited for style and length.