دردهای جسمی و روحی‌تان را با این مواد غذایی فراموش کنید

مواد غذایی تأثیر بسیاری روی سلامت و آرامش تک‌تک ما دارد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم از این به بعد زمانی که یک درد ناگهانی به سراغتان می‌آید بی‌خیال مسکن و آرام‌بخش شوید و یک فنجان چای، یک عدد هویج یا یک تکه شکلات میل کنید. با ما باشید تا با ۸ ماده‌ی غذایی ضد درد و آرام‌بخش آشنایتان کنیم.
ماهی
ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی یک: ماهی
اگر خدای نکرده افسرده‌اید یا دل و دماغ ندارید بدانید که اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماکرو، ماهی تن و ماهی ساردین به وفور وجود دارند اگر با مواد غذایی دیگر مصرف شوند تأثیر بسیار بسیاری در رفع افسردگی دارند.
متخصصان حوزه‌ی تغذیه پیشنهاد دارند که اشخاص بزرگ‌سال هر هفته دو مرتبه ماهی بخورند و اشخاصی که از مشکلات روحی رنج می‌برند روزانه حداقل ۱ گرم قرص امگا ۳ مصرف کنند.
شیر
ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی دو: شیر
آیا می‌دانید که کمبود ویتامین D خطر ابتلا به سرطان و ام اس را بالا می‌برد؟ نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۸ به چاپ رسید نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D می‌تواند به افسردگی هم منجر شود. محققان هلندی روی ۱۲۸۲ سالمند بررسی‌هایی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند میزان ویتامین D در اشخاصی که از افسردگی رنج می‌برند به میزان ۱۴ درصد کمتر از بقیه است. اگر مدام احساس می‌کنید که دل و دماغ ندارید به فکر پر کردن باک ویتامین D تان باشید. برای این کار به سراغ شیر، شیر سویا و کره بروید که حاوی ویتامین D می‌باشد. ماهی، جگر و زرده‌ی تخم‌مرغ نیز حاوی این ویتامین می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم هر روز ۱۵ دقیقه آفتاب بگیرید. اگر تصور می‌کنید دچار کمبود این ویتامین شده‌اید با نظر پزشک مکمل مصرف کنید.
ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی سه: قند
قند خاصیت مسکنی دارد. به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی تغذیه قند این قدرت را دارد که دردهای شدید را تسکین بدهد. البته این ماده‌ی غذایی تأثیری در تسکین دردهای مزمن ندارد. البته قند که می‌گوییم منظورمان الزاماً گلوکز یا کربوهیدرات‌های دیگر نیست بلکه منظورمان همان طعم شیرین است.سبزیجات سبز رنگ حاوی بتاکاروتن می باشند که نه تنها برای بهبود قوه‌ی بینایی مفید می باشند بلکه تأثیر مثبتی روی مغز نیز دارندقند و کلا طعم شیرین سبب تولید «آندورفین» همان مسکن و آرام‌بخش طبیعی بدن شده و احساس درد را در اشخاص مختلف کاهش می‌دهد. اگر دغدغه‌ی اضافه‌وزن دارید و می‌ترسید با افزایش مصرف قند چاق شوید بهتر است از جایگزین‌های آن استفاده کنید. می‌توانید از گیاه استویا کمک بگیرید که همان اثرات قند را دارد اما قند خونتان را بالا نمی‌برد و مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.
اسید فولیک
ماده‌ی غذایی شماره‌ی چهار: غلات و سبزیجات سبز
سبزیجات سبز و غلات غنی‌شده برای مغز مفیدند. محققان فنلاندی به مدت ۱۰ سال روی ۲۳۱۳ نفر بررسی‌هایی انجام دادند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد اشخاصی که فولات یا همان ویتامین B9 کمتری مصرف می‌کنند بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرند. این ویتامین همانی است که با مصرف عدس، اسفناج، توت‌ها و میوه‌های ریز بی هسته، پرتقال و آووکادو نصیبتان می‌شود. توجه داشته باشید که کمبود ویتامین B12(سبزیجات، محصولات لبنی، تخم‌مرغ) و ویتامین B6(موز، سیب‌زمینی و غلات غنی‌شده) نیز می‌تواند شما را در معرض بدخلقی و افسردگی قرار دهد. محققان معتقدند که این ویتامین‌ها سبب ترشح «سروتونین» می‌شوند که وظیفه‌ی کنترل خلق و خو را بر عهده دارد.
چای
ماده‌ی غذایی شماره‌ی پنج: چای

یک فنجان چای سر حالتان می‌آورد. به عقیده‌ی محققان اشخاصی که هر روز یک فنجان چای می‌نوشند کمتر از اشخاصی که چای نمی‌نوشند افسرده می‌شوند. این محققان معتقدند اشخاصی که بیش از ۵ فنجان در روز چای می‌نوشند از افسردگی رنج نمی‌برند.در نهایت اینکه باید بدانید «تانین های» موجود در چای خواص آرام‌بخشی دارند و دردها را تسکین می‌دهند.
مواد غذایی شماره‌ی شش: هویج، سیب‌زمینی شیرین و کدوسبزیجات سبز رنگ حاوی بتاکاروتن می باشند که نه تنها برای بهبود قوه‌ی بینایی مفید می باشند بلکه تأثیر مثبتی روی مغز نیز دارند.قند این قدرت را دارد که دردهای شدید را تسکین بدهد. البته این ماده‌ی غذایی تأثیری در تسکین دردهای مزمن ندارد. البته قند که می‌گوییم منظورمان الزاماًگلوکز یا کربوهیدرات‌های دیگر نیست بلکه منظورمان همان طعم شیرین استبه عقیده‌ی محققان اشخاصی که بتاکاروتن بیشتری مصرف می‌کنند و یا مکمل دریافت می‌کنند عمر طولانی‌تر و عملکرد مغزی بهتری دارند. اما حواستان باشد اگر سیگار می‌کشید و یا قبلاً سیگاری بودید نباید از مکمل بتاکاروتن استفاده کنید به خاطر اینکه این مکمل‌ها احتمال ابتلا به سرطان ریه را در اشخاص سیگاری بالا می‌برند.
شکلات سیاه
ماده‌ی غذایی شماره‌ی هفت: شکلات سیاه
نتایج پژوهش‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که شکلات سیاه نشاط‌آور است و در بعضی از اشخاص سبب افزایش ضربان قلب می‌شود.باید بدانید که تأثیر این شکلات تقریباً طولانی مدت است.شکلات و کاکائو حاوی کافئین می باشند برای همین هم مغز را تحریک می‌کند. برای همین هم ذهن شما را آرام کرده و خلق و خویتان را بهتر می‌کنند.
ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی هشت: قهوه
محققان انگلیسی ۴۸ داوطلب را مورد بررسی قرار دادند. به گروهی از شرکت‌کننده‌ها کافئین و به گروه دیگر پلاسبو دادند. سپس از آن‌ها خواستند که به چند تست و امتحان جواب بدهند. بررسی‌ها نشان داد که کافئین توانایی و قابلیت ذهنی داوطلب‌هایی که کافئین دریافت کرده بودند را افزایش می‌دهد. محققان ملاحظه کردند که کافئین اثرات متفاوتی روی اشخاص دارد و برای همین بعضی معتاد این نوشیدنی می‌شوند و برای بعضی دیگر چندان خوشایند نیست. علاوه بر این محققان معتقدند که برای خلاص شدن از سردرد هیچ نوشیدنی مانند یک فنجان قهوه موثر نیست. می‌پرسید چرا؟ اول به خاطر اینکه کافئین موجود در قهوه به تنگ شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند. دوم به این سبب که کافئین مانند مسکن‌هایی مانند آسپرین عمل می‌کند.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

به بالای صفحه بردن