شیر

شیر جذب آهن را مختل می کند

نوشیدن شیر در وعده ناهار و یا پس از آن به علت خاصیت ۲ ظرفیتی بودنش مانع از جذب کامل آهن موجود در غذا می شود.

به گزارش” صبح رابر” دکتر محمد تقی انوشه، متخصص تغذیه و رئیس هیئت مدیره جامعه مسئولان فنی صنایع غذایی کشور در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران افزود: به طور کلی مصرف روزانه ۲ واحد شیر که هر واحد شامل ۲۴۰ سی سی و ۱۲۰ کالری در هر لیوان شیر کم چرب می باشد، برای عموم افراد ضروری بوده و البته مصرف آن به صورت ۳ لیوان در روز برای گروه ها پر خطر از جمله مادران باردار، کودکان، افراد مسن و نوجوان در سنین رشد قوبا توصیه می شود و بهترین زمان نوشیدن آن در وعده صبحگاهی بوده که در این وعده به علت وجود کمترین میزان آهن موجود در هر غذا، کلسیم و آهن موجود در خود شیر بطور کامل جذب بدن می شود و این دو عنصر اساسی تا وعده بعدی، آهن و کلسیم مورد نیاز را تامین می کند.

وی با تاکید بر اینکه  مصرف شیر در وعده ناهار به شدت شانس جذب آهن موجود در غذا را کاهی می دهد،‌گفت: آهن موجود در شیر و نیز آهن که در گوشت است، هر دو دارای خاصیت ۲ ظرفیتی بوده و مصرف همزمان آنها و یا به فاصله زمانی کم تر از ۱ ساعت مانع از جذب آهن مفید هر دو ماده غذایی می شود و این در حالیست که شیر علاوه بر داشتن کلسیم دارای اسید آمینه تریپ  تو خون و نیز ماده پیش ساز؟ است  نوشیدن آن در پیش از خواب شبانگاهی علاوه بر جذب بهتر مواد مغذی موجب بهبود کیفیت خواب نیز می شود.

محمد تقی انوشه  همچنین در خصوص افرادیکه به علت نوع ضاعقه غذاییشان طعم و بوی شیر را تحمل نمی کند ادامه داد: این گروه می تواند با اضافه کردن کمی کاکائو با درصد بسیار پایین، دارچین، و یا مزه میوه های مختلف به شیر، آن را بنوشند و البته ناگفته نماند که مصرف شیرهای کم چرب که دارای کالری ۱۲۰ در هر واحد می باشند منجر به جذب بهتر کلسیم و آهن شده و شیر پرچرب فقط شانس چاقی را افزایش می دهند.

 

به بالای صفحه بردن