روند
در سال 2013 مصرف کنندگان ایرانی با افزایش تکان دهنده ی متوسط قیمت قهوه مواجه شدند . در این سال متوسط قیمت واحد قهوه 153 درصد افزایش یافت . این مساله الگوی مصرف قهوه را تحت تاثیر قرار داد وباعث شد بسیاری از کسانی که هر روز قهوه می نوشیدند از پس این افزایش قیمت برنیایند . همچنین این افزایش قیمت تاثیر چشمگیری بر سرانه ی مصرف قهوه در سال 2013 گذاشت و در حالیکه اولویت بسیاری از مصرف کنندگان , تامین اقلام ضروری مواد غذایی بود , مصرف چای به جای قهوه مورد توجه قرار گرفت . همچنین این افزایش قیمت بر نوع خرید مصرف کنندگان قهوه نیز تاثیر گذاشت به طوری که بسیاری از مصرف کنندگان مصرف ترکیبات قهوه مانند قهوه ی فوری را بر مصرف قهوه ی خالص ترجیح دادند .
دورنمای رقابتی
در سال 2013 رقابت بین برندهای چندملیتی مانند نستله و کلاسنو و برند داخلی مولتی کافه Multicafe همچنان شدید بود . شرکت میتاکیش صاحب امتیاز برند کلاسنو در ایران با در دست داشتن بیش از 23 درصد از سهم بازار همچنان رهبر بازار باقی خواهد ماند و این امر مرهون عملکرد خوب شرکت میتاکیش در ارائه ی طیف وسیعی از محصولات است . برند کلاسنو که مالکیت جهانی آن در اختیار شرکت Future Enterprises می باشد از ارائه ی طیف متنوعی از محصولات خود در بازار ایران سود چشمگیری به دست آورده است .
در سوی دیگر شرکت نستله ی ایران قرار دارد که تنها یک نوع محصول با نام 3 در 1 ارائه می کند اما سودآوری این شرکت متاثر از تصویر قدرتمند برند نسکافه در ایران است . از آنجایی که بازار ایران توسط قهوه ی فوری تسخیر شده دیگر محصولات نسکافه که در قالب پودر قهوه ی خالص عرضه می گردند نتوانسته اند سهم بازار چندانی را نصیب خود کنند .
این دو برند چندملیتی در مجموع 40 درصد از سهم بازار ایران را در سال 2013 در اختیار گرفتند که با توجه به سهم 23 درصدی برند کلاسنو , می توان گفت که سهم بازار نستله چیزی در حدود 17 درصد است .
چشم انداز
انتظار می رود که نرخ خرده فروشی قهوه در دوره ی مورد پیش بینی 2 درصد کاهش یابد این در حالی است که نرخ فروش کلی قهوه ثابت خواهد ماند . افزون بر این کاهش قدرت خرید نیز بر میزان تقاضای قهوه تاثیر منفی خواهد گذاشت . در طول دوره ی مورد پیش بینی بسیاری از مصرف کنندگان درآمد کافی برای خرید اقلام لوکسی مانند قهوه نخواهند داشت . روی هم رفته انتظار می رود که نرخ فروش کلی قهوه در دوره ی پیش بینی شده ثابت باشد و نرخ رشد فروش سالانه برابر با صفر درصد باشد . این مسئله نشان دهنده ی یک رکود قابل توجه در بازار قهوه خواهد بود و علت این امر را می توان در کاهش قدرت خرید مصرف کننده جستجو نمود .
“” مطلبی که خواندید گزارش خلاصه ای است که توسط شرکت euro monitor internationa منتشر شده و در آن منظور از دوره ی مورد بررسی فاصله ی سال های 2007 تا 2012 و منظور از دوره ی مورد پیش بینی فاصله ی سال های 2012 تا 2017 است “”