اصول یازده گانه فود کلینیک برای راه اندازی کسب و کار غذایی

از کجا شروع کنم؟
شاید این جمله بارها به گوشتان خورده باشد:
“بهترین سرمایه گذاری در ایران راه اندازی کسب و کار در زمینه غذاست”
واقعیت هم این است که غذا تمام فاکتورهای بالقوه یک کسب و کار موفق در خود گنجانده است..از جمله اینکه:
– مورد نیاز همه است
– برای شروع به تخصص و مدرک خاصی نیاز ندارد و اگر علاقه و پشتکار داشته باشی نیم بیشتری از راه را طی کرده ای
-برای شروع نیاز به سرمایه آنچنانی ندارد
– مدت زمان بازگشت سرمایه در آن طولانی نیست
– ریسک سرمایه گذاری و احتمال ضرر در آن نسبت به سایر زمینه های کسب و کار کمتر و معقول تر است
– در تمامی پلت فرم های جدید نظیر شبکه های اجتماعی، وبسایت و اپلیکیشن ها قابلیت ارائه و فروش دارد
– و…بسیاری از موارد ریز و درشت که جذابیت غذا را از قالب یک محصول صرفا خوردنی فراتر برده و به یکی از سه زمینه برتر سرمایه گذاری اقتصادی در دنیا مبدل نموده است.

با این تفاسیر اگر علاقه و پشتکار لازم را برای شروع یک فعالیت غذایی پررونق در خود می بینید با فودکلینیک همراه باشید.ما مهمترین نکات کلیدی موفقیت را پیش از هر گونه اقدامی با شما در میان بگذاریم :

۱- ایده آل گرا نباشید
اکنون برای خلق کسب و کار غذایی، ایده جالبی را در نظر دارید. قدم اول و مهمترین فاکتور این است که به جای اینکه از ابتدا در پی راه اندازی فضا و شرایط ایده آل خود باشید به فکر راه اندازی و ورود به کسب و کار خود باشید.. تجملات و زرق و برق ها را کنار بگذارید و با حداقل هزینه کار خود را در کوچکترین مقیاس و کم هزینه ترین حالت ممکن شروع کنید. از طریق فروش ارزان و کیفیت بالا برای کسب و کار خود اعتبار کسب کنید و به عنوان صاحب یک تجارت و یک فرد تازه کار، سعی کنید که کیفیت عالی را همراه با سادگی عرضه کنید و نیازها و انتظارات مشتریان را با دقت و حساسیت برآورده سازید و اعتماد و احترامات را جلب کنید.

۲- هزینه هایتان را برآورد کنید
هزینه های کسب و کارتان را برآورد کنید ، هزینه هایی مثل اجاره محل کار، پرسنل، تهیه لوازم و مواد، بازاریابی مالیات و بیمه و . . . . در عین حال هزینه های غیر منتظره را نیز در حین کار در نظر داشته باشید. بودجه شخصی خود را نیز تعیین کنید و معین کنید برای زندگی به چه مقدار پول نیاز دارید که می تواند خرج روزمره تان را پاسخ گو باشد. پس از در نظر گرفتن همه این موارد می توانید، یک بودجه تجاری ایجاد کنید و حتی می توانید روی وام های بانکی نیز حساب کنید و تصمیم عاقلانه تری بگیرید

۳- کسب و کارهای رقیب را رصد کنید
به عنوان مثال قرار است یا بریانکده تاسیس کنید. به چند تای آنها سری بزنید و با کارگران و صاحبان آنها هم صحبت شوید.مهمترین مشکلاتشان شناسایی کنید و سعی کنید که به نحوی در طرحتان این مشکل را برطرف یا از به وجود آمدن آن جلوگیری کنید.

* لازم به ذکر است که سایت فود کلینیک در آینده ای نزدیک گفتگوهایی موردی با صاحبان کسب و کارهای متنوع غذایی از کوچک تا بزرگ و گسترده تهیه و جهت بهره برداری شما عزیزان من شر می نماید

۴- قوانین و مراجع کسب و کارهای غذایی را شناسایی کنید:
به همان اندازه که شروع کسب و کار نو هیجان انگیز خواهد بود رعایت قوانین و مقررات و بوروکراسی اداری و مراجعه به اتحادیه ها و سازمانهای مربوطه کسل کننده و سخت است . به هر حال محبور هستید که قوانین را بدانید و به آن ها عمل کنید. یکی از قوانین مهم ، به عنوان مثال ایجاد یک سیستم حسابداری که باید طبق قوانین از جمله پرداخت بیمه و مالیات و قوانین مربوط به حقوق کارمندان و … ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
* در همین راستا سایت فود کلینیک بانک اطلاعاتی منجصر به فردی را در اختیارتان میگذارد که با توجه به نوع و حجم فعالیت کسب و کارتان به راحتی به قوانین و مراجع مورد نظرتان دسترسی داشته باشید

۵- بهانه تراشی نکنید
افراد زیادی در دنیا رویای راه اندازی کسب و کار را تنها به. دلیل وجود ترس ها و بهانه هایی از دست می دهند که به واقع به طبیعت ریسک ناپذیر و راحت طلب اکثرمان برمیگردد. باری، حقوق گرفتن سر ماه و یک زندگی مستقیم الخط یکنواخت کجا و پا گذاشتن در ورطه ای که هم سرمایه ات را به خطر میانداززد و هم وقت و انرژیت را کجا! در واقع برای عدم راه اندازی یک تجارت می توان هزاران دلیل آورد. حقیقت آن است که رئیس بودن می تواند ترسناک هم باشد که در بیشتر موارد، صاحبان تجاری ازخطرات این کار می ترسند. پیشنهاد ما این است که بهانه های خود را بیابید و درصدد رفع آن ها بربیایید. این بهانه ها سرعت گیر عمل گرایی شماست. بار دیگر علایق خودتان را برای راه اندازی تجارت مرور کنید و راه حلی را برای کنار گذاشتن افکار منفی بیابید



۶- شنونده خوبی باشید
به مواردی که از خانواده ، دوستان، متخصصان یا حتی خودتان می شنوید ، گوش دهید.
در پی آن نباشید که حتما از فردی با معلومات و متخصص مشاوره بگیرید. گاهی مشاوره از کف خیابان و یک دکه ساندویچی برایتان بارها و بارها مفید تر از صدها کتاب و مقاله و توصیه متخصصان است.
باید افکار بکر دیگران را بقاپید و سعی کنید با ایده های خودتان در هم بیامیزید و مطلوب ترین حالت ممکن را به مرحله اجرا برسانید. تمام منابعی که دارید را یادداشت کنید تا به موقع از آن ها استفاده کنید

۷- پلهای پشت سر را خراب نکنید
اگر می خواهید که یک بیزینس کوچک غذایی را راه اندازی کنید ، شغل کنونی خودتان را از دست ندهید. چرا که این پروسه به زمان نیاز دارد و سعی کنید تجارت خود را مرحله به مرحله پیش ببرید.

۸- زود مایوس نشوید
شما به عنوان یک تازه کار برای درآمد زایی نیاز به دید بلند مدت دارید و در واقع باید زمان بیشتری را صرف این کار کنید و در عین حال قاعدتا در بازه زمانی اولیه
(با توجه به وسعت کارتان) ممکن است عایدی چندانی نداشته باشید.بیش از نیمی از کسب و کارهای شکست خورده قربانی عجله و ناامیدی صاحبان کسب و کارها می شوند . سعی کنید برای چند ماه اول نیاز مالی خود را از منبعی دیگر تهیه کنید و با تمرکز بیشتر به توسعه فعالیت خود بپردازید.

کلید موفقیت کسب و کار غذا در رعایت اصول آن نهفته است



۹- فرض کنید پولی ندارید
مطلقا هیچ پولی! یعنی کاملا صفر؛ چرا که در خلال کار ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد که در آن زمان ها هیچ پولی نداشته باشید. این اتفاق برای بسیاری از صاحبان تجاری رخ داده است و کاملا طبیعی است.
از طرفی دیگر به منبع درآمد کنونی خود فکر کنید و این که از شغل کنونی خود چقدر درآمد دارید ؟ این منبع درآمد تا کی شما را اسپورت خواهد کرد؟ اتفاقات غیر منتظره مسیرتان را شناسایی کنید وخود را برای مواجه با آنها آماده کنید تا راحت تر به مقابله با آن بپردازید.


۱۰- با دیگران صحبت کنید
زمانی که از شروع کسب و کار خود به دیگران خبر می دهید ، به زبان بدن آن ها توجهی خاص داشته باشید و از آن ها بخواهید که با شما صادق باشند و ایده های خود را مطرح کنند تا به بهترین جمع بندی برسید. به عبارت دیگر توصیه ها و نظرات دیگران از این جهت اهمیت دارند که این افراد از دید یک مشتری نظر می دهند و شما پیش از شروع کار در حال کسب بازخورد هستید
در واقع یکی از مهمترین چالش های صاحبان کسب و کار این است که نمی دانند باید از کجا شروع کنند. به اشتراک گذاشتن عقاید و سوال کردن از دیگران در وهله اول که نوپا و تازه کار هستید شاید کمی برایتان مشکل باشد ، اما باید ترس خود را از نظر و عقاید دیگران نسبت به تجارت خود کنار بگذارید چرا که اگر نتوانید مشتریان را متقاعد کنید که از شما خرید کنند و کمپانی شما را حمایت کنند ، قطعا با شکست مواجه خواهید شد.

پس تنها راه ممکن این است که با افراد مختلف در این زمینه صحبت کنید و موارد مورد نظر خود را از میان آنها استخراج کنید. قطعا این کار آسان نیست اما با حفظ  اعتماد به نفس خود میتوانید درصدد رفع مشکلات بربیایید.


۱۱- بین اشتیاق خود و منطق کار تعادل برقرار کنید
مهمترین عوامل موفقیت در کسب و کارتان بدون شک علاقه برای به اجرا در آوردن آن است. اشتیاق در این امر می تواند پروسه رشد تجاریتان را فراهم کند. اما در این مسیر اجازه ندهید که شور و اشتیاق بیش از حد بر شما غلبه کرده و بر تصمیمات شما تاثیرگزار باشد.
به هپان اندازه که اشتیاق و انگیزه می تواند موتور محرک شما به جلو باشد علم و دانش شما در خصوص فعالیتتان شما را به مسیر درست هدایت می کند ، پس تحقیق کردن را به عنوان یک اصل در نظر داشته باشید.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن