پنج شنبه , ۲۸ دی ۱۳۹۶
خانه / سلامتی / آيا خوردن دسر بعد از غذا ضرورت دارد؟
فواید خوردن دسر

آيا خوردن دسر بعد از غذا ضرورت دارد؟

دسر اغلب در بسياري از از جاهاي ديگر يک وعده غذايي جداگانه تلقي مي شود و گاهي حتي مدتي، پس از صرف غذا دسر را مي خورند. به عنوان مثال، در اروپا هنوز دسر يعني ميوه اي که در آخر غذا مصرف مي گردد، گرچه اغلب در کنار آن، پودينگي از ميوه يا شيريني خميري يا سوفله و يا تارت نيز سرو مي نمايند و بسياري از آمريکائيها، در آخر غذا شيريني ميخورند و علاوه بر مجموعه دسرهاي متنوع در ممالک مختلف، اقسام بستني و کيک هاي ميوه را بجاي دسر نيز سرو ميکنند .کيک، کلوچه، ميوه، ژله، بستني، پودينگ، ماست و غيره، همگي جزو دسرها مي باشند.

کربوهيدرات ​ها براي اکسيداسيون کامل و صحيح چربي ها و پروتئين ​ها ضرورت دارند. ذخيره اين مواد در بدن، انرژي آماده و فوري را در موارد نياز در دسترس قرار مي ​دهد و وجود آنها در شرايط استرس زا، موجب حفظ پروتئين ​هاي بدن مي ​شود.

اما واقعيت آن است که بدن چندان احتياجي به دسر بعد از غذا ندارد. اين سوء تفاهمي بيش نيست که مي ​گويند «اگر بعد از غذاهاي چرب، شيريني ​جات بخوريم از مضرات چربي غذا کاسته مي ​شود.» اين عادت يعني مصرف شيريني و دسر بعد از غذا، جزء ذائقه ما ايراني ​ها محسوب مي​ شود که البته بسيار لذت بخش است، اما تا امروز شواهد علمي در اين باره به دست نيامده است.

خوردن دسر بعد از غذا چاق نمي کند؟

خوردن دسر پس از غذا باعث سهولت هضم غذا مي​ شود

اين سوالي است که هميشه افراد، به ويژه مادران که مسئول تهيه و سرو غذاي خانواده هستند، در پي يافتن پاسخ آن هستند. در افکار عمومي بسيار بيان مي ​شود که خوردن دسر پس از غذا باعث سهولت هضم غذا مي​ شود و در اين رابطه، خوردن دسرهاي شيرين توصيه مي​ گردد. حداقل نياز روزانه به قند برابر 5 گرم به ازاي هر 100 کالري انرژي مورد نياز بدن است. مثلا در رژيم 3000 کالري روزانه حداقل 150 گرم مواد قندي ضروري است.

از سوي ديگر اين مواد هضم آسان و کاملي دارند و پس از سوختن در بدن، تنها آب و دي اکسيد کربن توليد مي​ کنند. البته در صورت مصرف اضافي، به جاي تبديل شدن به انرژي، به تري​گليسيريد تبديل مي​شوند و در بدن ذخيره مي​گردند و چاقي ايجاد مي​کنند.

دسر ها بهترين منبع تأمين انرژي
با وجود آن که نمي ​توان گفت مواد قندي قسمت اصلي رژيم غذايي را تشکيل مي​دهند، زيرا تا مدت ها مي ​توان بدون کربوهيدرات​ها زندگي کرد؛ اما در رژيم غذايي ما حداقل بايد نيمي از انرژي روزانه از کربوهيدرات ​ها تأمين گردد. مواد قندي مهمترين منبع انرژي در تغذيه انسان مي​باشد. اين مواد به دليل تحريک ترشح انسولين، به سرعت هضم شده، انرژي توليد مي​کنند و با تحريک ترشح آندورفين​ها سبب شادي مي ​شوند. همچنين از آنجا که مغز براي انجام فعاليت​ هاي خود از انرژي حاصل از مواد قندي استفاده مي​کند؛ به همين جهت در زمان افطار خوردن دسرهاي شيرين و مواد قندي توصيه مي​شود.

دسرها بين وعده​هاي غذايي خورده شوند

بهترين زمان خوردن دسرها، بين وعده​هاي غذايي است

توصيه مي شود دسرها حداقل يک ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفيدتري داشته باشند. البته اين زمان، بسته به نوع دسري که مي​خواهيم مصرف کنيم و شرايط جسماني و وزنمان متفاوت است. توجه داشته باشيد بهترين زمان خوردن دسرها، بين وعده​هاي غذايي است.

دسرهاي خانگي بهتر است
بهتر است که دسرها در خانه تهيه شوند، زيرا مي توانيد ميزان قند، نمک و روغن موجود در آن را کنترل کنيد. مثلا يک برش 100 گرمي کيک 400 کالري انرژي دارد، اما بعضي کيک​ ها مانند کيک ساده اسفنجي چون با روغن کمتري تهيه مي شوند، مفيدترند. در ضمن، به شرطي که به فرم پخت کيک آسيبي نرسد، از انواع ميوه ها، کشمش و مغزها هم بهره بگيريد.

اگر عادت به خوردن دسر داريد به شما چند پيشنهاد داريم:

در مورد بچه‌ها زياد خوردن دسرهاي شيرين مضر است

* اول اينکه در ميان دسرها، گروه ميوه ‌ها از بهترين ‌شان هستند و توصيه مي ‌شود چند ساعت بعد از غذا خورده شوند تا اثرات مفيدتري داشته باشند.

* به علاوه، مي‌ توان بعد از غذا از دسرهاي کم‌ کالري مانند چند عدد کشمش، يک عدد انجير خشک، يک عدد خرما و يا حتي يک قاشق کوچک مربا استفاده کرد.

* وقتي دسرها را بعد از غذا مي ‌خوريد، کالري اضافي را جذب بدن مي ‌کنيد، چون دسرها حتي در حالت سيري هم جذب مي شوند.

توجه داشته باشيد بهترين زمان خوردن دسرها البته به مقدار کنترل شده، بين وعده هاي غذايي است. مثلاً در مهماني ‌ها که افراد تا حد اشباع شدن غذا خورده‌اند، با ديدن ميز دسرهاي رنگارنگ باز هم وسوسه مي ‌شوند. در حقيقت نوعي اشتهاي اختصاصي نسبت به اين دسرها وجود دارد که اگر به طور مرتب خورده شود باعث آزار معده و اختلالات در دستگاه گوارش مي ‌شود.

* مساله ديگري که وجود دارد ميل به جويدن غذا در هر وعده و ايجاد احساس سيري است. بودن مواد غذايي جامد مثل کشمش در اين قبيل خوراکي‌ ها،‌ حس جويدن را ارضا مي‌ کند، بنابراين وجود کشمش و گردو از اين نظر نيز در تهيه کيک و شيريني‌ ها و انوا دسرها مورد توجه است.

* در انتها بايد اضافه کنم شيريني براي افرادي که اضافه وزن دارند يا ديابتي هستند، توصيه نمي ‌شود.

* در مورد بچه‌ها نيز زياد خوردن دسرهاي شيرين مضر است، زيرا باعث خرابي دندان‌هاي شان مي ‌شود.

* به طور کلي، در مورد خوردن شيريني‌ ها و دسرها به حدي که وابسته نشويد، مصرف شان اشکالي ندارد.

اين عادت يعني مصرف شيريني و دسر بعد از غذا، جزو ذايقه ما ايراني ‌ها محسوب مي‌ شود که البته بسيار لذت ‌بخش است، اما تا امروز شواهد علمي در اين باره به دست نيامده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + چهارده =