شنبه , ۲۷ آبان ۱۳۹۶
خانه / سلامتی / برنامه تغذیه ای مناسب برای کنترل دیابت نوع 1

برنامه تغذیه ای مناسب برای کنترل دیابت نوع 1

دیابت نوع 1، یک بیماری مزمن است که در اثر ابتلا به آن بدن قادر نیست به اندازه کافی قند هضم کند. این اتفاق می افتد چون پانکراس انسولین کافی را برای این فرایند تولید نمی کند.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازhealthlineانسولین هورمونی است که از طریق پانکراس (لوزالمعده) تولید می شود، به ورود قند به سلول های بدن کمک می کند و میزان قند خون را پایین می آورد. زمانی که قندخون شما کاهش می یابد ترشح انسولین توسط پانکراس هم کم می شود.

تشنگی شدید، خشکی دهان، ادرار پی در پی، کاهش وزن غیر عادی، خستگی و بی حالی، گرسنگی شدید و افزایش اشتها، تاری دید، مشکلات پوستی از علائم ابتلا به دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع یک است.

عوامل متعددی از جمله عوامل ژنتیکی و آلوده شدن به ویروس هایی خاص می توانند، باعث ابتلاء به دیابت نوع یک شوند. هرچند دیابت نوع 1 معمولا در کودکی و نوجوانی رخ می دهد، اما امکان ابتلا بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

علاوه بر درمان های متعدد، رژیم غذایی سالم برای مدیریت دیابت نوع 1 ضروری است. یک رژیم غذایی مناسب برای دیابتی های نوع یک شامل حداکثر ریز مغذی ها به دور از قند، کربوهیدارت و سدیم بالا است. آگاهی بیماران در مورد آنچه که می خورند، در مدیریت دیابت نوع 1 بسیار مهم است.

مبتلایان به دیابت نوع یک نیاز به نظارت مدام بر سطح قند خون خود دارند. بدون رژیم غذایی مناسب، ورزش و درمان با انسولین، اثرات سوء سلامت از قبیل مشکلات بینایی، فشار خون بالا، خطر حمله قلبی، سکته مغزی، گردش خون ضعیف، صدمه به کلیه، آسیب های عصبی، زخم های پوستی و عفونت متعاقب دیابت نوع 1 خواهد بود.

رژیم غذایی مناسب کدام است؟

رژیم غذایی خاصی برای مبتلایان به این بیماری وجود ندارد اما رعایت موارد تغذیه ای از لحظه خرید مواد غذایی و توجه به برچسب آنها تا زمان پخت و پز و نحوه مصرف آن ها برای کنترل قند خون حائز اهمیت است. کارشناسان کلینیک مایو توصیه کرده اند که محدوده قند خون در طول روز باید بین 80 تا 120 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطح قند خون قبل از خواب بین 100 تا 140 میلی گرم در دسی لیتر مناسب است.

میوه ها: میوه ها منابع طبیعی قند هستند و بهترین راه، مصرف تازه آنها است. مرکبات از قبیل پرتقال و گریپ فروت می تواند بهترین انتخاب برای بیماران باشد.

سبزیجات: نشاسته به شکل قند در بسیاری از سبزیجات به ویژه سیب زمینی، ذرت، نخود فرنگی، وجود دارد. این سبزیجات مضر نیستند ولی باید در دیابتی های نوع 1 در مصرف آنها صرفه جویی شود. سبزیجات تیره رنگ، مارچوبه، چغندر، هویج، کرفس، خیار، پیاز، فلفل، جوانه ها و گوجه فرنگی بهترین انتخاب های این بیماران می توانند باشند. سبزیجات باید به صورت تازه و بدون نمک یا سس مصرف شوند.

غلات سبوس دار: بدن شما غلات را به قند تبدیل می کند اما این غلات حاوی فیبر و ریزمغذی ها نیز هستند. نوع سبوس دار این غلات از قبیل برنج قهوه ای، نان سبوس دار، ماکارونی قهوه ای می تواند مفید باشد.

پروتئین ها: پروتئین ها در حفظ عضلات و تعمیر زخم بسیار مهم هستند. علاوه بر گوشت، لوبیا و تخم مرغ نیز حاوی پروتئین بالایی هستند. پروتئین ها قند خون را افزایش نمی دهند با این حال گوشت های چرب و پردازش شده حاوی سدیم و کلسترول هستند. اگرچه این مواد تاثیری روی دیابت ندارند اما روی بافت های دیگر بدن می توانند موثر باشند.

برای افرادی كه انسولین دریافت می كنند، جلوگیری از افزایش وزن، مساله مهمی است. انسولین درمانی امكان اضافه وزن را افزایش می دهد. انجام فعالیت فیزیكی منظم، بهترین راه برای جلوگیری از افزایش وزن ناشی از مصرف انسولین است.

برای جلوگیری از هیپوگلیسمی، توزیع كالری در طول روز اهمیت دارد. یك الگوی رایج این است كه 20درصد كل كالری روزانه به صبحانه، 35 درصد به ناهار،30 درصد به شام و 15 درصد به وعده آخر شب اختصاص داده شود. وعده قبل از خواب، برای جلوگیری از هیپوگلیسمی در هنگام خواب توصیه می شود.

مصرف سیر در مقادیر زیاد به نظر می رسد باعث كاهش قند و چربی خون در افراد دیابتی می شود.

دیده شده كه سلنیوم خطر بیماری های قلبی عروقی و پرفشاری خون را می ‌كاهد.

پتاسیم اغلب باعث كاهش فشارخون می شود و دیده شده كه كمبود پتاسیم عدم تحمل گلوكز را وخیم تر می كند.

مصرف غذاهای کم حجم و در وعده های بیشتر در طول روز نظارت بر قند خون را راحت تر می کند. دیابتی های نوع 1 باید از خوردن غذاهای پرحجم و بزرگ در طول روز احتناب کنند.

منبع: آوای سلامت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 7 =