جمعه , ۲۸ مهر ۱۳۹۶
خانه / سلامتی / فوت‌ و فن‌های غذا درمانی در خانه

فوت‌ و فن‌های غذا درمانی در خانه

به گزارش فودکلینیک و به نقل از شفا آنلاین،شما برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به چیزی بیش‌از دارو نیاز دارید؛ آن چیز یك منوی غذایی است. ممكن است همه پیش‌بینی‌ها را كرده باشید، ممكن است مراقب همه احتمالات باشید ولی گاهی اوضاع آن‌طور كه می‌خواهید پیش نمی‌رود و آنچه نباید، اتفاق می‌افتد و یك مشكل كوچك به یك ماجرای اورژانس تبدیل می‌شود.

به دكتر مراجعه می‌كنید و مشكل برطرف می‌شود. بعد از اینكه مثلا خونریزی بند آمد یا سرگیجه‌تان خاموش شد برای بهبود حال‌تان قطعا یك كار را انجام خواهید داد و آن غذا خوردن است. در این حالت یكی از رایج‌ترین كارها خوردن قرص‌های ویتامین و مكمل است ولی تاثیر این كار آنقدرها هم زیاد نیست. اینجاست كه مواد غذایی تاثیر واقعی خود را نشان می‌دهند. با خوردن غذا شما طیف وسیعی از انواع و اقسام مواد غذایی را دریافت خواهید كرد نه اینكه صرفا یك یا 2نوع ماده خاص به بدن‌تان برسانید. در اینجا برای چند مشكل چند غذای مفید به شما معرفی خواهیم كرد.

اگر دارید تبخال می‌زنید

یكی از بدترین مشكلاتی كه زمان بیماری یا استرس، كار شما را سخت‌تر می‌كند عود كردن تبخال است. مطالعات منتشر شده در ژورنال تحقیقات بیماری‌های ویروسی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد ماده رزوراترول كه در انگور به‌خصوص انگورهای تیره‌رنگ، بادام‌زمینی و توت سفید یافت می‌شود، می‌تواند شدت بروز تبخال را كاهش داده و از گسترش آن جلوگیری كند بنابراین خوردن هر كدام از این مواد غذایی در كنار كرم آسیكلوویر مشكل شما را به نحو قابل‌توجهی كاهش می‌دهد.

اگر دچار حمله قلبی شده‌اید

فرقی نمی‌كند رنگش قرمز باشد یا آبی، میوه‌های رنگی خانواده توت همگی غنی از ویتامین C هستند. تحقیقات صورت گرفته در دانشكده پزشكی دانشگاه بوستون نشان داده، بالا بودن سطح ویتامین C در خون می‌تواند باعث بهبود عملكرد عروق خونی و پیشگیری از حمله قلبی شود، بنابراین توت‌فرنگی، تمشك، شاه‌توت و بلوبری جدا از مزه عالی می‌توانند تامین‌كننده سلامت قلب شما نیز باشند.

اگر سرفه می‌كنید

در مطالعه‌ای كه توسط دانشمندان آمریكایی انجام گرفته، مشخص شد دو قاشق چای‌خوری عسل قهوه‌ای و غلیظ بسیار موثرتر از داروهای بدون نسخه ضد‌سرفه، شدت و دفعات سرفه‌های شدید را در كودكان كاهش می‌دهد. آنتی اكسیدان‌های موجود در عسل و عوامل ضدمیكروبی موجود در آن التهاب بافت‌های گلو را كاهش داده و بیمار را آرام می‌كند. البته به شرطی كه عسل واقعا طبیعی باشد!

اگر كسل و بی‌حوصله هستید

85‌گرم از ماهی تن كنسرو شده حاوی حدود 800‌میلی‌گرم امگا3 است. محققان معتقدند امگا3 باعث رفع كسالت روحی و پیشگیری از اضطراب و پایین‌آمدن روحیه می‌شود. اسیدهای چرب موجود در ماهی توسط متخصصان تغذیه به عنوان درمان موثری برای افسردگی توصیف شده است. خوردن ماهی تن با مقدار كمی نان تاثیر بهتری دارد چون كربوهیدرات موجود در نان سروتونین خون را افزایش داده و باعث بهبود روحیه می‌شود.

اگر استرس دارید

فلفل دلمه‌ای قرمز غنی از ویتامین C است. مطالعات نشان داده، ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با  استرس‌هایی است كه به واسطه رادیكال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. از‌سوی دیگر ویتامین C در عین برطرف‌كردن خستگی و رفع كسالت نقشی اساسی در سوخت‌وساز آهن برعهده دارد كه به بدن كمك می‌كند اكسیژن بیشتری وارد جریان خون شود. كمبود اكسیژن یكی از اصلی‌ترین دلایل خستگی و بی‌حوصلگی است.

اگر سنگ كلیه دارید

ماءالشعیر غنی از موادی است كه از تجمع كلسیم و شكل‌گیری سنگ‌های كلیوی جلوگیری می‌كند. تحقیقات صورت گرفته روی 27هزار نفر نشان داده، خوردن یك لیوان از این نوشیدنی خطر سنگ كلیه را تا 40‌درصد كاهش می‌دهد اما مراقب زیاده‌روی در خوردن آن باشید چون می‌تواند به‌شدت باعث افزایش وزن شود.

یك فنجان دیگر قهوه بریزید

نتایج مطالعه‌ای كه در ژورنال بیماری‌های كلیوی به چاپ رسیده نشان می‌دهد افرادی‌كه قهوه می‌خورند خطر ابتلا به سنگ كلیه در آنها كمتر است. البته برخی پزشكان مخالف خوردن قهوه در این شرایط هستند اما مدارك علمی متعددی وجود دارد كه نشان می‌دهد قهوه در تشكیل سنگ كلیه اثر حفاظتی دارد. چیزی كه محققان دانشگاه نیویورك نیز آن را تایید كرده‌اند. تنها مشكل این است كه كافئین اصولا ماده‌ای ادرارآور است و باعث كاهش آب كلیه‌ها می‌شود. وقتی قهوه می‌خورید یادتان باشد حتما مقدار زیادی آب بخورید تا بدن شما دچار كم‌آبی نشود چون كم‌آبی اصلی‌ترین دشمن كلیه‌ها و یكی از عوامل ایجاد سنگ است.

اگر دندان كشیده‌اید

اگر هر قسمتي از بدن شما بریده شود با پانسمان بسته می‌شود ولی در حفره دهان این‌طور نیست. اگر شما جراحی لثه داشته‌اید یا دندان عقل‌تان را كشیده‌اید به مقدار بیشتری ویتامین K نیاز دارید تا خون سریع‌تر لخته شده و حفره ایجاد شده در لثه به‌خوبی بسته شود. سبزی‌هاي برگ مانند سبز غنی از ویتامینK هستند و خوردن آنها به شما كمك می‌كند تا زخم‌تان سریع‌تر بهبود پیدا كند.

شیر سویا بخورید

دردهای بعد از كشیدن دندان یا جراحی لثه به‌خصوص بعد از درمان ریشه (عصب‌كشی) یكی از بدترین تجربیات بیمارانی است كه به مطب‌های دندانپزشكی مراجعه می‌كنند اما جدا از مصرف داروهای مسكن یك ماده مفید و طبیعی هم می‌تواند به كاهش درد شما كمك كند و آن چیزی نیست جز سویا. تحقیقات نشان داده دادن پروتئین سویا به موش‌ها باعث كاهش درد بعد از جراحی در آنها شده است.

اگر تازه سیگار را ترك كرده‌اید

وقتی شما سیگار می‌كشید سطح هورمون كورتیزول افزایش پیدا می‌كند و باعث بهبود حال شما می‌شود اما به‌دنبال ترك سیگار سطح این هورمون كاهش می‌یابد. بهترین راه‌حل خوردن گوشت مرغ است. نتایج مطالعات نشان داده افرادی كه موقع ناهار غذایی با محتوای پروتئینی بالا دریافت می‌كنند سطح كورتیزول بالاتری خواهند داشت.

موقع صبحانه آب گریپ‌فروت بخورید

اگر ریه‌های شما را مثل یك اتاق فرض كنید كه دود سیگار دیواره‌هایش را خراب كرده گریپ‌فروت مثل بیمه حوادثی است كه آن را بازسازی می‌كند. نتایج تحقیقی كه در ژورنال انستیتو سرطان ملی ایالات متحده به چاپ رسیده، نشان می‌دهد خوردن گریپ‌فروت خطر ابتلا به سرطان ریه را كاهش می‌دهد. گریپ‌فروت غنی از نارینگین است كه سطح آنزیم‌های پیش‌برنده سرطان را كاهش می‌دهد. همچنین گریپ‌فروت غنی از ویتامین C، بتاكاروتن و اسید‌فولیك است كه همه این مواد نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی دارند. فقط یادتان باشد قبل از خوردن گریپ‌فروت با پزشك‌تان مشورت كنید چون این میوه با برخی داروها تداخل اثر دارد.

اگر فشار‌خون دارید

60‌عدد كشمش (تقریبا می‌شود یك مشت پر) حاوی یك گرم فیبر و 212‌میلی‌گرم پتاسیم است كه هر دوی اینها برای كنترل فشار‌خون بالا در قالب یك رژیم غذایی توصیه می‌شوند. مطالعات متعددی نشان داده، پلی‌‌فنول‌های موجود در مواد غذایی مشتق از خانواده انگور مثل همین كشمش و آب انگور در حفظ سلامت قلبی- عروقی از‌جمله كاهش فشار‌خون تاثیر بسزایی دارند.

اگر آرتروز دارید

برای پیشگیری و کاهش دردهای آرتروزی بر مصرف غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است مانند روغن دانه سویا، کانولا و روغن بذر‌کتان و نیز انواع ماهی به‌ویژه ماهی‌های آب سرد مانند سالمون بسیار تاکید می‌کنند. بی‌شک غذاهای گیاهی واکنش‌های التهابی را در بدن کاهش می‌دهد. بر این اساس، آرتروزی‌ها نباید از مصرف روزانه میوه و سبزیجات تازه غافل شوند. همچنین ثابت شده سویا در کاهش التهاب مفاصل بسیار موثر است.

ازسوی دیگر این دسته افراد باید مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانند و در مقابل از مصرف غذاهای چرب، سرخ‌کردنی‌ها، شکر و نمک پرهیز کنند. فراموش نکنید میوه‌ها و سبزیجاتی چون توت‌فرنگی، شاه‌توت، گیلاس، انگور، آلو، کیوی، آناناس، خرما، انواع کلم، ترب سیاه و شلغم سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌هایC و K هستند و در کاهش دردهای آرتروزی بسیار موثرند.

ترک سیگار با گوشت مرغ

متاسفانه وقتی سیگار می‌كشید سطح هورمون كورتیزول افزایش پیدا می‌كند و باعث بهبود حال شما می‌شود اما به‌دنبال ترك سیگار سطح این هورمون كاهش می‌یابد. بهترین راه‌حل خوردن گوشت مرغ است. نتایج مطالعات نشان داده افرادی كه موقع ناهار غذایی با محتوای پروتئینی بالا دریافت می‌كنند سطح كورتیزول بالاتری خواهند داشت.

زردآلو بخورید

8عدد زرد‌آلوی خشك، حاوی دو گرم فیبر و فقط سه میلی‌گرم سدیم و 325میلی‌گرم پتاسیم است كه همه اینها كمك می‌كنند تا مواد معدنی در ادرار تجمع پیدا نكرده و از تشكیل سنگ‌های اگزالات كلسیم جلوگیری می‌شود. این سنگ‌ها شایع‌ترین نوع سنگ‌های كلیوی هستند.سیب سبز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =