چهارشنبه , ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
خانه / اخبار / بایدها و نبایدهای کسب‌وکار برای تهیه غذا

بایدها و نبایدهای کسب‌وکار برای تهیه غذا

سبک زندگی امروزی باعث شده مردم بیشتر زمان مفید خود را در خارج از منازل سپری کنند؛ همین موضوع باعث شده نیاز به غذاهای آماده نسبت به گذشته هرچه بیشتر احساس شود و بیشتر شهروندان وعده غذایی ناهار یا حتی شام را در بیرون از خانه میل کنند.

 

به گزارش سرویس اقتصادی “جام نیوز” ، در حال حاضر بیشتر سازمان‌های خصوصی برای تهیه وعده غذایی خود یا رستورانی را داخل سازمان راه‌اندازی می‌کنند یا از آشپزخانه‌های تهیه غذا، وعده غذایی خود را تامین می‌کنند. این موضوع باعث شده هرروزه آشپزخانه‌های بیشتری وارد این عرصه شوند و غذاهای بیرون‌بری که برنامه‌ریزی‌ها و تحلیل‌های مناسبی در خصوص کسب‌وکارشان دارند می‌توانند سهم بازار خوبی را کسب کنند.

 

یکی از راه‌های مناسب برای برنامه‌ریزی و تحلیل‌های مناسب در این خصوص، تدوینBusiness plan یا طرح کسب‌وکار است که در ادامه به بخش‌های مختلفBusiness plan یک تهیه غذای بیرون‌بر اشاره خواهد شد.

 

خلاصه مدیریتی
خلاصه مدیریتی و اجرایی، نخستین بخش از یک Business plan تهیه غذای بیرون‌بر است. در این بخش از Business plan  باید توصیفی از کسب‌وکار یک تهیه غذا آورده شود. این نوع کسب‌وکارها معمولا ارائه‌دهنده غذاهای ایرانی و سنتی هستند و اغلب با استفاده از ظروف یکبارمصرف غذاهای متنوعی را به‌عنوان غذای بیرون بر در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. آشپزخانه‌های معتبر در حوزه ارائه غذاهای سنتی معمولا به‌صورت B2B فعالیت‌های خود را پیش می‌برند، یعنی صرفا ارائه غذاهای سازمان‌های مختلف را بر عهده ‌دارند.

 

البته امروزه برخی از ایرانی‌ها در مجالس خود از غذاهای آماده استفاده می‌کنند، به همین دلیل آشپزخانه‌های ارائه‌دهنده غذاهای سنتی می‌توانند به‌صورت B2C نیز فعالیت‌های خود را ادامه دهند. در این بین فضای رقابتی که میان رستوران‌ها و آشپزخانه‌های ارائه‌دهنده غذا در ارسال غذا به سازمان‌های خصوصی، منازل و. . . وجود دارد، باعث شده توزیع رایگان و به‌موقع غذاها برای مشتریان از اهمیت بالایی برخـــوردار باشد و سازمان‌هایی کــه در ایــن زمینه ســرمــایه‌گـذاری‌های مناسبی را انجام داده باشند، می‌توانند با سهم بازار خوبی همراه باشند.

 

از طرفی آشپزخانه‌های ارائه‌دهنده غذای سنتی به تجهیزاتی مانند سردخانه، فر، دیگ، اجاق و… نیازمندند. در این میان هر سازمانی باید در تلاش باشد در چشم‌انداز و رسالت‌ سازمانی خود افق و تصویر مناسبی از آینده را ترسیم کند. به‌عنوان نمونه یک ارائه‌دهنده غذای آماده می‌تواند برای خود به دست آوردن سهم بازار سازمان‌ها را تصور کند و در تلاش باشد که به این موضوع دست پیدا کند.

 

نوع صنعت، محصولات و خدمات
در Business plan یک تهیه غذا باید تحلیلی از بازار تهیه غذا ارائه شود و برای ارائه تحلیلی مناسب در این خصوص نیاز به شناخت و تحقیقات بازار احساس می‌شود. بازار آشپزخانه‌های غذاهای سنتی به‌صورت کلی یا شامل سازمان‌های اداری، کارخانه‌ها و. . . می‌شود که معمولا طرف قرارداد در این نوع بازار، کسب‌و‌کارها هستند یا شامل مشتریانی می‌شود که معمولا تعداد محدود‌تری غذا را برای خود یا مجالس مختلف سفارش می‌دهند.

 

نوع تعامل آشپزخانه‌های ارائه‌دهنده غذای سنتی در هر بازاری متفاوت است و برای حضور در هر یک از این بازارها باید استراتژی مناسبی را اتخاذ کرد. از طرفی، هر سازمانی می‌تواند نقاط قوت، ضعف، تهدیدات و فرصت‌هایی را برای خود تعریف کند. به‌عنوان نمونه، یکی از نقاط قوت یک تهیه غذا می‌تواند حضور آن در مناطق شلوغ شهری باشد که اتفاقا اداره‌های زیادی نیز در آن منطقه واقع‌شده است یا استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای دیجیتال برای معرفی محصولات و ارائه آن به بازار.

 

برنامه بازاریابی
ارائه‌دهنده غذاهای سنتی بسیار حائز اهمیت است و در این بخش از طرح کسب‌وکار باید تحلیل مناسبی از P4 آمیخته بازاریابی آورده و بخش‌های مختلف برنامه بازاریابی توضیح داده شود. در حال حاضر نیاز مخاطبان ایرانی به محصولات آشپزخانه‌های ارائه‌دهنده غذاهای سنتی به دلیل کمبود وقت و همچنین تنوع غذایی همواره وجود دارد.

 

از طرفی همان‌طور که در بخش نوع صنعت، محصولات و خدمات گفته شد، مشتریان این نوع سازمان‌ها شامل خانواده‌های شاغل که مخصوصا مادر خانواده شاغل است، کارگرهای ساختمانی و حتی مغازه‌هایی که به‌صورت تمام‌وقت فعالیت‌های خود را پیش می‌برند نیز می‌شود.

 

در این میان باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی در خصوص جلب رضایت مشتریان نیز صورت گیرد؛ به‌عنوان نمونه سیستمی را برای دریافت بازخورد، پیشنهاد‌ها، انتقاد و… در نظر بگیرید. این موضوع هم از طریق ایجاد خطوط تلفنی مناسب یا به‌صورت آنلاین باید باشد.

 

یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌توان به آن اشاره کرد، تخفیفات است که باید برای آن برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داد. برخی از آشپزخانه‌های ارائه‌دهنده غذای سنتی برای مشتریان ویژه‌ خود تخفیفات دوره‌ای یا خدمات ویژه‌ای را در نظر می‌گیرند. نحوه توزیع محصولات یکی از موارد بسیار مهم در برنامه بازاریابی است. امروزه با افزایش رقابت بین رستوران‌های مختلف، سازمان‌هایی می‌توانند در این خصوص عملکرد مناسبی را داشته باشند که برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند.

 

در حال حاضر برخی از رستوران‌ها در تلاش هستند غذاهای خود را در کوتاه‌‌ترین زمان ممکن و به‌صورت رایگان به مشتریان ارائه دهند. برنامه‌ریزی مناسب در خصوص تبلیغات یکی دیگر از بخش‌های برنامه بازاریابی است که یک آشپزخانه ارائه‌دهنده غذای سنتی می‌تواند با پخش تراکت مناطق مسکونی و تجاری، طراحی وب‌سایت مناسب، حضور در شبکه‌های اجتماعی و… تبلیغاتی را برای معرفی غذاهای خود به مشتریان انجام دهد، البته نوع تبلیغات سازمان‌ها باید براساس نوع کسب‌وکارشان انجام شود.

 

به‌عنوان نمونه آشپزخانه‌هایی که به‌صورت B2B هستند تبلیغات متفاوتی نسبت به B2C دارند.سرمایه‌گذاری روی مسئولیت اجتماعی یکی دیگر از اقداماتی است که از آن می‌توان در راستای تبلیغات به‌درستی استفاده کرد.

برنامه طرح و توسعه
غذا جزو محصولاتی است که می‌توان با داشتن خلاقیت، آن را متفاوت جلوه داد و محصولات جدیدی را به بازار عرضه کرد. باتوجه به این موضوع در این بخش از طرح کسب‌وکار یک آشپزخانه ارائه‌دهنده غذاهای ایرانی می‌تواند غذاهای متنوع و جدیدی را به مشتریان خود ارائه دهد، اگرچه ایجاد محصولی متمایز در صنعت غذایی کشور به‌سختی صورت می‌پذیرد و هر رستورانی می‌تواند غذاهای متنوعی را به بازار عرضه کند اما رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها می‌توانند غذاهای جدیدی را براساس ذائقه مخاطبان ایرانی پخت کنند.

 

ساختار سازمانی
در این بخش از Business plan باید ساختار مناسبی برای یک آشپزخانه ارائه‌دهنده غذای سنتی در نظر گرفته شود و برآوردی از فضای مناسب یک تهیه غذا نیز آورده شود. به‌عنوان نمونه فضای موردنیاز برای یک آشپزخانه معمولی شامل سه بخش فضای آشپزخانه، صندوقدار و توزیع غذا و محل انتظار مشتری می‌شود.

 

در مورد برآورد نیروی انسانی نیز این‌گونه سازمان‌ها نیاز به یک مدیر، تعدادی منشی، یک آشپز، تعدادی کمک‌آشپز و کارگر ساده، یک کباب زن و تعدادی پیک برای توزیع غذا نیاز دارند. البته نیاز به نیروی کار بستگی به شرایط و اندازه سازمان دارد. در پایان می‌توان در Business plan به برنامه مالی سازمان اشاره کرد تا میزان حقوق هر یک از اعضای سازمان، هزینه‌ها، سود و… مشخص شود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =