چهارشنبه , ۱ آذر ۱۳۹۶
خانه / اخبار / “يورومانيتور” : ايرانيان چه مي‌خرند، چه مي‌پوشند و چه مي‌خورند

“يورومانيتور” : ايرانيان چه مي‌خرند، چه مي‌پوشند و چه مي‌خورند

به گزارش خبرنگار مهر، ساختار گزارش “يورومانيتور” درباره سبک زندگي در ايران به روند مصرف کننده، بخش بندي مصرف کننده، مردم، خانه و خانوار، مخارج مصرف کننده، آموزش، تغذيه (شامل نوشيدني هاي بدون الکي)، نوشيدني، استعمال دخانيات، بهداشت و سلامتي، فراغت و سرگرمي، اختصاص دارد. بخش‌هايي از اين گزارش مفصل در ذيل منتشر مي‌شود


روندهاي مصرف کننده”ايران باجمعيت ۷۵.۵ ميليون نفري در سال ۲۰۱۰، پرجمعيت ترين کشور در خاورميانه است. در طول دوره بررسي سن ميانه از ۲۴.۵ در سال ۲۰۰۶ به ۲۶.۷ در سال ۲۰۱۰ به سرعت افزايش يافته است و انتظار مي رود به ۳۲.۳ در سال ۲۰۲۰ برسد.پيش بيني مي شود جمعيت تا سال ۲۰۱۶ به ۸۰ ميليون نفر برسد. اين جمعيت دوبرابر جمعيت در سال ۱۹۸۰ است. تا سال ۲۰۲۰ ايران ۸۳.۷ ميليون سکنه خواهد داشت که اکثريت ميانسال خواهند بود.انتظار مي رود که در همه گرو هاي سني افزايش سني بيشتر از ۳۴ سال بين سال هاي ۲۰۱۰ و ۲۰۳۰ داشته باشيم، يک افزايش سريع جمعيت در افراد ۴۰ تا ۵۰ ساله محتمل است. دليل آن زاد و ولد زياد در سال هاي دهه ۱۹۸۰ است. در سال هاي ۱۹۸۰ تعداد ۱۹.۹۱۲ تولد در مقايسه با تعداد ۱۵.۷۰۸ تولد در سال هاي ۱۹۹۰ وجود داشت.همچنان که سن ازدواج افزايش مي يابد و جوانان ايراني به خصوص تحصيل کرده ها که تمايل دارند که پس از فارغ التحصيل شدن ازدواج کنند، اين امر را تا سنين نزديک ۳۰ سال به تأخير مي اندازند. ايران خانوارهاي جوان زيادي متشکل از زوج هاي جوان که نوزادها و خردسالاني هستند، خواهد داشت.جمعيت جوان ايران سبب فشار زياد به بازار مصرف کننده و کار است. اين گروه از جوانان داراي تحصيلات عالي خواهند بود و جز قشر متوسط جامعه خواهند بود و تأثير زيادي بر رفتار مصرف کننده در ايران خواهند داشت. مخارج مصرف کننده در ارتباطات و حمل و نقل بيشترين رشد را خواهد داشت. در طي دوره پيش بيني اين آمار به ترتيب ۸۴.۴ و ۷۴.۱ درصد است. اين گروه هاي سني عامل اصلي مصرف اين گروه هاي محصول هستند.مصرف کنندگان جوان و تقاضاي رو به رشدشان براي محصولات و خدمات بهتر و متنوع تر بر تقاضاي براي يک طيف وسيع از محصولات در طي دوره پيش بيني تأثير خواهد گذاشت. تمايل به غرب و آخرين روندهاي آن، فاکتورهاي اصلي اثر گذار بر انتخاب، به خصوص در مورد محصولات مد، لوازم آرايشي، لوازم الکتريکي، غذا، نوشيدني و بهداشت و سلامت هستند. خانواده هاي جوان به محصولات و خدمات با کيفيت بالاتر نياز دارند.تا سال ۲۰۲۰ گروه هدف اصلي براي بازاريابان ميانسالان ايراني خواهند بود، زيرا اين گروه سني اکثريت جامعه را تشکيل مي دهد. محصولات مربوط به اين رده سني مثل محصولات ضد پيري (anti aging)، مکمل هاي بهداشتي و خوراکي شاهد رشد تقاضاي بالايي خواهد بود.ميانسالان در سال ۲۰۲۰ احتمالا فرزندان جواني دارند که بايد نيازهاي آن ها را برآورده کنند و زمانيکه فرزندشان بخواهد تشکيل زندگي دهد، از او حمايت کنند. بنابراين آنها براي جهيزيه فرزندشان خريد مي کنند.تقاضا براي محصولات نوزادان و محصولات مربوط به خردسالان ممکن است افزايش اساسي در مقدار نداشته باشد. اما با افزايش سطح تحصيلات والدين و دقت در مورد کيفيت محصولات تقاضا براي محصولات با کيفيت بالا افزايش مي يابد.دولت با يک معضل اساسي به اسم بيکاري با نرخ ۱۴.۶درصد در سال ۲۰۱۰ روبرو بود. آمار غير رسمي نشان مي دهد که اين آمار بسيار بزرگتر است. امنيت مالي از بالاترين درجه اهميت برخوردار است و اگر بخش مالي اين نيازها را نشان دهد و انگيزه هاي مالي مثل گزينه هاي اجاره و رهن را ارئه دهد، تأثير مثبتي بر اقتصاد خانواده خواهد گذاشت.سوپرمارکت‌ها کانال هاي توزيع در ايران گسترده شده اند و بهترين خدمات را به مصرف کنندگان مي رسانند. در حالي که تعداد زيادي مغازه خوار و بار فروشي، نانوايي و قصابي در کشور وجود دارد، سوپرمارکت ها و مراکز خريد مدرن به سبک غربي در حال رشد و توسعه هستند و گزينه هاي خريد را به جمعيت جوان ايراني ارائه مي دهد.سوپرمارکت زنجيره اي شهروند از زمان راه اندازي اولين واحدش در سال ۲۰۰۸ توسعه يافت. هم اکنون اين ۲۴ فروشگاه در سراسر پايتخت همانند يک فروشگاه آنلاين اند. سوپرمارکت هاي رفاه در ۲۶ استان در بيشتر از ۱۴۰ منطقه فعاليت مي کنند و بيش از ۳۰۰ نماينده فروش در سراسر کشور دارند. اين فروشگاه همچنين يک فروشگاه آنلاين است. کارت هاي پرداخت رفاه در ۱۵۰ رستوران، هتل، مرکز ورزشي و فروشگاه خرده فروشي در سراسر کشور پذيرفته مي شوند. اتکا و سپاه دو سوپرمارکت زنجيره اي ديگر هستند که در ايران فعاليت مي کنند. يک فروشگاه زنجيره اي جديد به اسم حامي در پايتخت، با ارائه محصولات مارکه، مصرف کنندگان زيادي در شمال شهر را عنوان بازار هدف خود دارد. حامي نيز يک فروشگاه آنلاين است.گروه کارفور _مجيد ال فوتامي، اولين هايپر مارکت تهران در اواسط سال ۲۰۰۹ راه اندازي شد. اخيرا به اسم سيتي استار اين فروشگاه تعداد زيادي مصرف کننده بطور روزانه جذب مي کند. برخلاف ساير کشورها تعداد محصولاتي که اين فروشگاه به نام خود ارائه مي دهد بسيار کم است. در عوض، مصرف کنندگان از کالاهاي گوناگون و قيمت ها بهره مي برند. اين گروه برنامه هايي براي راه اندازي فروشگاه هاي بيشتر در آينده دارد. کارفور در يک مرکز خريد جديد که شامل فروشگاه هايي با نام برندهايي مثل منگو و اکو قرار دارد. علي رغم فاصله زياد از مرکز شهر، اين فروشگاه همچنان تعداد زيادي بازديدکننده دارد.سوپر مارکتهاي جديد، هايپر مارکت ها و مراکز خريد در مناطق شلوغ شهري در سراسر کشور، به خصوص جاهايي که قدرت خريد بيشتري دارند، فعاليت خواهند کرد. سوپر مارکت هايي که طبقه متوسط جامعه را بازار هدف خود قرار داده اند، در مناطقي که اين قشر از جامعه سکونت دارند، واقع شده اند.فروش هاي آنلاين با سوپر مارکت هايي که فروش آنلاين و سرويس تحويل دارند، رشد مي کنند. مصرف کنندگان به جاي وجه نقد از کارت هاي اعتباري و دستگاه POS براي خريدهاي خود استفاده مي کنند.رشد مبادله الکترونيکي همزمان با توسعه سوپرمارکت ها و مراکز خريد در حال افزايش است. افزايش مشغله منجر به جذاب تر شدن سوپرمارکت ها براي خريد خوار و بار خانوارها شده است. برنامه هاي گيج کننده و ترافيک سنگين سبب شده ايرانيان خريدهاي خود را به صورت يک بار در هفته انجام داده و تنها در صورت ضرورت از خوار و بار فروشي ها خريد مي کنند. سوپر مارکت ها نمايش وسيعي از محصولات و انواع غذاهاي آماده دارند. توليدکنندگان توجه بيشتري به بسته بندي براي جذب هرجه بيشتر مصرف کنندگان دارند. توسعه سوپرمارکت ها و هايپرمارکت ها رقابت ميان توليد کنندگان را افزايش داده است. ترفيعات داخل فروشگاهي و نمايش هاي جذاب براي جذب مصرف کنندگان بکار مي رود. سمپلينگ محصولات در اينگونه مکان ها ابزار بازاريابي مفيدي است.مراکز خريد فضايي جهت خرده فروشي در اختيار خرده فروشان قرار مي دهند. خرده فروشان مي توانند محصولات خود را به نمايش گذاشته و دکوراسيون خود را به شيوه جذاب تري در مقايسه با خيابان هاي شلوغ بچينند. ضمنا رقابت با قرار گرفتن خرده فروشي هادر نزديکي يکديگر افزايش يافته و براي جذب مشتري به قيمت گذاري بهتر و کيفيت بالاتر نياز دارند.مشغله زياد، در اثر ساعت کار بالا، بر الگوي مصرف ايرانيان تأثير داشته است. افراد زمان کمتري براي خريد و آماده کردن غذا دارند. به خصوص با کار کردن خانم ها در خارج از منزل اين موضوع نمود بيشتري پيدا کرده است. در مقايسه با خوار و بار فروشي ها، قصابي ها، و بازارهاي شلوغ، سوپرمارکت ها سرويس بهتري به مصرف کنندگان ارائه مي دهند.صنعت بسته بندي رشد کرده، طيف گسترده اي از غذاهاي بسته بنده شده، ميان وعده ها و نوشيدني ها در سوپرماکتهاي ايران وجود دارد. گوشت قرمز و سفيد بسته بندي شده به صورت فريزري و يخچالي رايج شده است. اين محصولات جانشين هاي تميزتر و بهداشتي تر ي براي محصولات قصابي ها هستند. به اين ترتيب خريداران در وقتشان نيز صرفه جويي مي کنند. زيرا مجبور به انتظار در صف براي خرد کردن و تميز کردن گوشت در قصابي نيستند.سوپرمارکت ها و هايپرمارکت ها، به خصوص کارفور و سيتي استار براي ايرانياني که خارج از کشور زندگي کرده اند و يا غالبا مسافرت خارجي دارند، جذاب هستند. اين مصرف کنندگان به خريد برندهاي غربي در کشور خودشان علاقمندند. تنوع زياد محصولات ارائه شده براي ايرانيان جذاب است زيرا اين فروشگاه ها امکان خريد طيف گسترده اي از محصولات را در يک مکان به افراد مي دهند و ديگر نيازي به رفتن به مغازه هاي مختلف در سطح شهر ندارند.مراکز خريد نيز مکان مناسبي براي خريد و گذراندن وقت با فاميل و دوستان هستند. مراکز خريد براي بسياري از فروشنگان محصولات مد روز و اسباب بازي فروشي ها، کافه ها و رستوران ها مکان مناسبي هستند. بيشتر سينماها و بازي هاي آرکيد در مراکز خريد قرار دارند و از همه گروه هاي سني بازديد کنندگان بسياري دارند