پنج شنبه , ۲۸ دی ۱۳۹۶
خانه / اخبار / 10 نوع غذای سالم محلی

10 نوع غذای سالم محلی

 

                                                                                                                                         

 


الان وقت شام خوردنه! شما غذایی هوس کردید بخورید که عطر و طعم جدیدی داشته باشد. شاید شما یه غذای هندی انتخاب کنید و در کنارش هم یه سالاد تاکو سفارش بدهید.اما در این روزها ، ناگهان خودتان را در حال گاز زدن یک همبرگر بزرگ شاید هم یک دوبل برگر بزرگ با مقدار زیادی سیب زمینی سرخ کرده ببینید.

دافنه میلر وM.D نویسنده کتاب اثر جنگل The jungle Effectمی گوید: ما غذاهای آمریکایی ای داریم که خواص و ارزش واقعی و سلامت واقعی خود را ندارند.( کتاب The jungle Effect در باره سالم ترین رژیم های غذایی در سراسر دنیا – چرا این رژیم ها کار می کنند و چگونه آن ها را به کار بگیریم تا به ما جواب بدهند).

از غذاهای جهانی در خالص ترین حالت خود لذت ببرید، به عبارت دیگر، غذاهای سبک و مغذی و فوق العاده خوشمزه میل کنید. ما از کارشناسان مان تقاضا کردیم که ده نوع از بهترین و سالم ترین غذاهای محلی در سراسر دنیا را به ما معرفی کنند که بسیار جالب است . به نوع غذای محلی زیر از سراسر دنیا توجه کنید:

 

  1. غذای محلی یونانی

دلایل بسیار خوب مستند شده ای وجود دارد که چرا مردم عاشق غذاهای مدیترانه ای هستند: غذاهای یونانی سنتی مانند سبزیجات تیره برگ دار، میوه های تازه، لوبیا و فیبر بالا، عدس، دانه ها، روغن زیتون ، و ماهی غنی شده با امگا 3 که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری می کنند. مواد غذایی تشکیل دهنده این رژیم ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و دیگر بیماری های مرتبط را کاهش می دهند.

طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد ، خوردن غذاهای سنتی مدیترانه ای تا 25 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

مطالعات دیگر در دانشگاه هاروارد نشان داد که در این نوع رژیم غذایی افراد وزن بیشتری از دست می دهند و رضایت بیشتری از این نوع رژیم غذایی دارند . این نوع غداهای سنتی سریع آماده میشوند و بسیار سالم هستند و همچنین سرشار از چربی های سالم هستند. میلر ،استاد پزشکی خانواده در دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو ،می گوید: این غذای محلی به دلیل اینکه { چگونه خورده آن شود} از رتبه بالایی برخوردار است.

این خانم می گوید : یونانی ها اغلب یک بشقاب کوچک از این غذا را که به آن meze می گویند درست می کنند .در این بشقاب یک تکه گوشت کم کالری و مقدار کمی استپلز یونانی مثل غذای دریایی تازه به علاوه کربوهیدرات هایی که به آرامی هضم می شوند مانند حبوبات ، نان ، بادمجان ، همچنین زیتون و آجیل می گذارند.

اگر رفتید یونان و خواستید غذا سفارش بدهید ، توصیه می کنم که ماهی کبابی با اسفناج یا دیگر سبزی جات که با روغن زیتون و سیر تفت داده شده اند سفارش دهید.میلر می گوید: این نوع غذا ضد التهاب است و به خاطر داشتن روغن زیتون سیر و سبزیجات باعث کاهش فشار خون می شود.

منطقه خطر:

اگر خودتان بخواهید این غذا را تهیه کنید و مقداری کره به جای روغن زیتون استفاده کنید و از پای کلاسیک اسفناج هم استفاده کنید ((spanakopita این غذا می تواند به اندازه یک چیز برگر تنوری کالری داشته باشد.

 

2- غذای تازه محلی کالیفرنیا

گورو فیل لمپرت صاحب سوپر مارکت می گوید:شما مجبور نیستید که حتماً در غرب ساحل کالیفرنیا زندگی کنید تا از غذاهای محلی کالفرنیا لذت ببرید. غذاهای محلی و تازه کالیفرنیا در هر فصلی به راحتی آماده می شوند و این سبک آشپزی بسیار سبک سالمی است و شما بدون توجه به محل زندگی تان می توانید از این روش استفاده کنید.

Frances Largeman-Roth از مجله سلامتی تغذیه و بهترین غذاها و عضو بخش R.D. میگوید : خوردن غذاهایی با کالری پایین و میوه های غنی از مواد مغذی و سبزیجات از بازار کشاورزان محلی و یا مزرعه داران برای مبارزه با انواع بیماری ها بسیار مؤثر است و برای مردم بسیار رضایت بخش است.

غذاهای محلی عطر و طعم بهتری دارند و مغذی تر هستند. فرانسیس توضیح می دهد که: وقتی مواد غذایی پس از برداشت حمل می شوند و به نقاط دیگر منتقل می شوند مقدار زیادی ویتامین c و مواد معدنی و FOLATE و عطر و طعم شان را از دست می دهند.

.

چگونه باید از غذاهای غنی و مغذی محلی استفاده کرد؟ سر آشپز Annie Somerville از رستوران سبز در سانفرانسیسکو غذاهای orrechiette سرو می کند که حاوی قارچ ، بروکلی rabe ، جعفری ایتالیایی، فلفل، روغن زیتون، پنیر پارمسان و یا کباب گیاهان کوینولا و یا کوسکوس است.

 

منطقه خطر:

Largeman-Roth اخطار داد که اضافه کردن پنیر ها با چربی بالا به غذاهای گیاهی به خاطر عطر و طعم شان حرکت مناسبی نمی باشد و باعث چاقی می شود.

 

3- غذاهای محلی و تازه ویتنامی

گیاهان تازه، مقدار زیادی از سبزیجات و غذاهای دریایی و روش های پخت و پزی که در آن از آب و یا آبگوشت به جای روغن استفاده می شود- این از ویژگی بعضی از غذاهای ویتنامی است که باعث می شود غذا ویتامین خود را از دست ندهد.

” Largeman-Roth توضیح می دهد که این غذای محلی به روش سنتی آماده می شود .در این غذا کمتر از سس نارگیل سنگین برای افزایش طعم و عطراستفاده می شود و همچنین این روش کمتر بر مبنای سرخ کردن است و بیشتر از ادویه استفاده می کنند . این روش باعث می شود که این غذا کالری پایین تری داشته باشد.

طعم دهنده های سنتی ویتنامی (از جمله گشنیز، نعناع، ریحان تایلندی، انیسون ستاره، و فلفل قرمز) که از قدیم تا به حال به عنوان راه حل برای تمام انواع بیماریها استفاده می شوند مانند: گشنیز و رازیانه که در واقع برای کمک به هضم و مبارزه با بیماری هایی که باعث التهاب می شوند استفاده می شوند.

یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین غذاهای ویتنامی   pho     است که Fuh  تلفظ می شود که بسیار معطر است و با آب گوشت سوپ نودل پر از ادویه جات ترشی است و سرشار از آنتی اکسیدان است پخته می شود.

منطقه خطر:

مواظب وزن خود باشید. در بسیاری از منوهای غذاهای ویتنامی از استخوان دنده همرا با گوشت چرب آن استفاده می شود . از خوردن آن ها اجتناب کنید.

4- غذای محلی ژاپنی

زمانی که میلر در حال سفر به دور دنیا بود و برای کتابی که می خواست بنویسد اطلاعات جمع می کرد ، او فهمید که غذاهای محلی ژاپنی به خصوص غذاهای محلی جزیره اوکیناوا بسیار بسیار سالم هستند.

 

 

 

میلر می گوید: اوکیناوایی ها نه تنها به خاطر رژیم غذایی سالم شان که غنی از میوه ها و سبزیجات تازه است که خاصیت ضدسرطانی دارند، همچنین به علت روش طبخ و آماده کردن غذا مورد توجه است . آن ها اغلب غذاها را بخارپز می کنند و یا غذا را به سرعت در هنگام سرخ کردن هم میزنند.

او می گوید: ژاپنی ها روش Hara Hachi Bu را تمرین می کنند یعنی به مقداری غذا بخورید که تا 80 درصد سیر شوید. این قانون ساده به احتمال زیاد باعث شده که ژاپنی ها نسبت به آمریکایی ها کمتر مبتلا به سرطان سینه و روده بزرگ شوند.

 

محصولات اساسی و غذاهای اصلی ژاپنی ها که برای سلامتی شما شگفت انگیز است شامل سیب زمینی شیرین غنی از آنتی اکسیدان و چای سبز؛ کلمها، سبزیجات غنی از کلسیم مانند چوی بوک bok choy و جلبک دریایی (مناسب برای تیروئید شما) غنی از ید است و غذاهای دریایی که غنی از امگا سه و قارچ shiitake که منبع آهن، پتاسیم، روی، مس، و فولات است و همه غذاهایی که سویا دارند.

میلر می گوید:سویای خوب که برای سلامتی همه ما خوب است سویایی است که فرآوری نشده است و تبدیل به گوشت مصنوعی نشده است. یک لحظه تصور کنید کیک های سویا که از دانه های سویای تخمیر شده پخته شده اند مثل: tofu, edamame, miso و tempeh

 

 

دفعه بعد که شما به یک رستوران ژاپنی می روید یک انتخاب سالم چه غذایی می تواند باشد؟ سوپ Miso که به طور معمول حاوی جلبک دریایی و توفو است و یا مقدار کمی سبزیجات ساده به علاوه سویای توفو که به سرعت روی حرارت با هم زدن سریع سرخ شده است .

 

 

منطقه خطر:

برنج سفید قند خون را بالا می برد ، بنابراین از برنج قهوه ای استفاده کنید که غنی از نشاسته مقاوم در برابر چربی سوزاست (RS) .

 

 

5- غذای محلی هندی

 

وقتی میگویید غذای هندی همه مردم اولین چیزی که به ذهنشون میاد ادویه های تند وتیز هندی است مثل: زردچوبه ، زنجبیل ، فلفل قرمز و گارام ماسالا ( مخلوطی از زیره سبز، هل، فلفل سیاه، دارچین، تخم گشنیز، و دیگر ادویه جات).

 

 

 

 

 

 

در واقع این غذاها بدن را در برابر برخی سرطان ها محافظت می کند. در مطالعات اخیر متوجه شدند که زردچوبه و زنجبیل از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می کند.

محققان متوجه شدند که میزان آلزایمر در هند 4 برابر کمتر از آمریکا است شاید به این دلیل است که مردم هند معمولاً روزانه حدود 100 تا 200 میلی گرم کاری استفاده می کنند . تومریک Turmeric که جزء اصلی کاری است ، خاصیت ضد التهاب و خاصیت درمانی دارد. زردچوبه، یک جزء اصلی در کاری، ممکن است ضد التهابی و خواص درمانی داشته باشند؛ در حال حاضر در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس خواص کاری را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

 

یک خبر خوب و جدید درباره مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی هندی این است که : در غذاهای هندی اغلب از ماست و عدس و فیبر و استفاده می شود که این مواد غذایی حاوی میزان چشمگیری فولات منیزیم هستند و باعث تثبیت قند خون می شوند.

 

 

 

,” Largeman-Rothمی گوید: دال عدس را معمولاً با مقداری عدس و ادویه های هندی درست می کنند و به عنوان یک غذای فرعی در کنار غذای اصلی سر سفره غذا سرو می کنند. ادویه کاری همراه با دال عدس یک انتخاب فوق العاده خوشمزه و عالی در رستوران هندی است .

.

 

منطقه خطر:

از خوردن سرخ کردنی ها اجتناب کنید مثلاً Samosas )شیرینی پاف) و یا یک کاری سنگین با مقدار فراوانی کره و خامه درست شده است.

 

6- غذای محلی ایتالیایی

چیزی که واقعاً باعث شده که غذای ایتالیایی یک غذای موفق و سالم باشد ترکیبات درخشان آن است : گوجه فرنگی، روغن زیتون، سیر، پونه کوهی، جعفری، ریحان.

 

میلر می گوید: مطالعات نشان داده که لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می تواند احتمال ابتلا به سرطان پستان در خانوم ها را کاهش دهد .

یکی از بهترین راه ها برای مبارزه با سرطان لیکوپن است در محصولاتی که گوجه فرنگی پخته شده دارند: نصف فنجان سس گوجه فرنگی حاوی بیش از 20 میلی گرم لیکوپن است. به علاوه، سیر و گیاهان سنتی ایتالیایی حاوی ویتامین های A و C. هستند و روغن زیتون کمک می کند تا کلسترول بد خون کاهش پیدا کند، بیماری های قلبی کاهش پیدا کند، چربی شکم آب شود.

 

منطقه خطر:

 

Largeman-Roth می گوید:غذاهای آمریکایی مثل چیزبرگر دوبل یا پیتزا و یا لازانیای چسب ناک پر از پنیر پر از چربی و کالری هستند.

 

 

 

7- غذاهای محلی اسپانیایی

 

قضات ما غذاهای سنتی اسپانیایی را که در بشقاب های کوچک سرو می شود تحسین می کنند.

Largeman-Roth می گوید: من عاشق خوردن یک وعده غذای خوشمزه و سالم که برای شام تدارک دیده اند هستم.

 

 

غذاهای اسپانیایی حاوی غذاهای دریایی تازه و سبزیجات و روغن زیتون هستند.

غذاهای فوق العاده سالم که می توانید سفارش دهید: : gazpacho که حاوی مقدار زیادی لیکوپن و آنتی اکسیدان است که ضد سرطان است و paellaکه غنی از غذاهای دریایی تازه است به علاوه برنج و سبزیجات.

 

منطقه خطر:

از خوردن سوسیس های چرب و سرخ کردنی ها که در منوهای رستوذان های ایالت متحده یافت می شوند پرهیز کنید.

 

 

9- غذاهای محلی مکزیکی

 

قضات ما می گویند : غذاهای پرچرب با کالری بالا که در رستوران های معروف مکزیکی سرو می شوند : غذاهای مکزیکی محلی که برای سلامتی قلب و لاغر شدن مفید هستند، حاوی لوبیا، انواع سوپ، سس و گوجه فرنگی است که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را کاهش می دهد.یک مطالعه از دانشگاه یوتا یافت که غذاهای دیرهضم مانند لوبیا و ذرت تازه احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهند.

 

9- غذاهای سنتی آمریکای جنوبی

آمریکای جنوبی با 12 کشور در داخل مرزهای خود، دارای یک مجموعه بسیار متنوع آشپزی است. ولی قاضی رژیم غذایی سنتی این قاره را که حاوی میوه ها وسبزی های تازه مانند legumes هستند و همچنین دانه های پر پروتئین مانند quinoa کوینولا هستند را تحسین می کنند . Largeman-Roth میگوید : در واقع، یک وعده غذایی در آمریکای جنوبی از برنج و لوبیا تشکیل شده که یک پروتئین کامل را ایجاد می کند.

در حالی که برخی از بخش های جنوبی امریکا به خاطر استیک های بزرگشان معروف هستند . یک گزینه سالم تر (مگر اینکه شما استیک خود را با دوستتان تقسیم کنید ) ceviche است. این غذا آمیزه ای از غذاهای دریایی تازه و انواع ادویه ترشی جات سالم و گشنیز و فلفل شیلی به گوجه فرنگی و پیاز است.

 

10- غذاهای محلی تایلندی

آیا یک سوپ می تواند جلوی ابتلا به سرطان را بگیرد؟ غذای مورد علاقه تایلندی ها که بهش می گن تام یانگ گانگ ، پاسخ ممکن است بله باشد.

این غذا حاوی میگو، گشنیز، سنبل هندی، زنجبیل، و سایر گیاهان و ادویه مورد استفاده در پخت و پز تایلندی است ،این سوپ 100 برابر موثر تر از آنتی اکسیدان ها در مهار رشد تومور سرطانی است.

محققان دانشگاه Kasetsart تایلند و کیوتو و کینکی دانشگاه ژاپن علاقه مند به بررسی کیفیت این سوپ به خاطر افزایش ایمنی بدن هستند.به خاطر توجه به این مواد غذایی ، بروز سرطان دستگاه گوارش و سرطان های دیگر در تایلند کمتر از کشورهای دیگر است.

کمک زنجبیل در هضم غذا، زردچوبه ضد التهاب ، و سنبل هندی تا به مدت طولانی است که در طب آسیایی مورد استفاده بوده برای کمک به درمان سرماخوردگی و سهولت مشکلات شکمی .

http://www.linkedin.com/redir/redirect?url=http%3A%2F%2Fedition%2Ecnn%2Ecom%2F2010%2FHEALTH%2F08%2F25%2Fhealthiest%2Eethnic%2Ecuisines%2Findex%2Ehtml&urlhash=90ka

دپارتمان خارجی: نسترن صومی