فود کلینیک/ گروه کسب و کار
آیا می دانستید نانوایی هایی که تنورهای تخت سنتی دارند (عموما بربری) قابلیت تهیه پیتزاهایی با کیفیت و سنتی ایتالیایی و در عین حال ارزان و سبک دارند که می تواند سودآوری یک نانوایی را چند برابر کند؟ بخصوص آنکه به موازات استقبال جامعه از پیتزا و افزایش روزافزون قیمت آن، زمینه افزایش تقاضا برای پیتزاهای سبک تر و ارزان تر بیش از پیش مهیا شده است.
پیشنهاد مشخص فود کلینیک در این خصوص تاسیس نانوایی های دو منظوره است؛ امری که هم اکنون نیز در اکثر واحدهای نانوایی کشور انجام می شود و معمولا نانوایی ها در مواقع و ساعات خلوت اقدام به طبخ انواع نان شیرینی، نان قندی، کلوچه، شیرمال و … می کنند؛ در حالیکه می توان بخشی از این ظرفیت را به تولید پیتزاهای آماده و سبک اختصاص داد که بیشتر حکم میان وعده را دارند و مخاظب آنها بیشتر جوانان و همچنین شاغلین و حتی کودکان هستند.
یک واحد نان بربری در کشورمان
طبخ پیتزا در نانوایی ها در برخی کشورها بخصوص ایتالیا مرسوم است
این فرصتی مناسب برای بهبود یک کسب و کار نانوایی است که اگر چه در کشورمان مغفول مانده است اما جایگاه ویژه ای در سبد غذایی جوامع مختلف جهان دارد و به عنوان یک اسنک میان وعده ارزان و سبک و در عین حال مقوی رهگذران زیادی را به خود جلب می کند.
پیتزاهایی با دستورالعمل ساده
در عین حال پیتزاهایی که در نانوایی ها و با تنورهای دو منظوره نان و پیتزا تهیه می شوند معمولا خیلی رسپی پیچیده ای ندارند و بیشتر با دستور پیتزاهای ناپولی و سیسیلی طبخ می شوند که بر پایه استفاده از سس گوجه فرنگی، ریحان تازه، ژامبون و پنیر موزارلا می باشد و در چنین فضاهایی قابل تهیه است.
پیتزا مارگاریتا که در نانوایی ها طبخ می شود
نمونه ای از پیتزا ناپولی که در نانوایی ها تولید می شود
برش عرضی از یک پیتزای طبخ شده در نانوایی که کاملا شبیه به نان بربری است
چه فرهایی مناسب ترند؟
متخصصین و فروشندگان دستگاههای فر صنعتی معتقدند که طبخ پیتزا در اکثر فرهای چرخشی نانوایی امکان پذیر نیست چرا که ساز و کار فرهای تهیه نان پیتزا با نانوایی متفاوت است و مهمتر آنکه بوی خاص مواد و ادویه پیتزا بر روی کیفیت و بوی نان تاثیر می گذارد.
تنورهای سنتی نانوایی بربری چطور؟
به نظر می رسد با در نظر گرفتن شرایط و رعایت موارد خاص می توان این کار را انجام داد. از جمله اینکه باید محل انبار مواد اولیه و آماده سازی و طبخ پیتزا و نان را کاملا مجزا از هم در نظر گرفت. بهداشت را دو چندان رعایت کرد. از دستورالعملهای پیچیده و پر مواد و ادویه برای طبخ پیتزا خودداری کرد و تنها به ارایه چند پیتزای ساده و پایه نظیر مارگاریتا، سیسیلی و ناپولی بسنده کرد.
نکته بسیار مهم دیگر در قرار دادن پیتزا به عنوان یکی از محصولات نانوایی، .محل قرار گرفتن نانوایی است. اگر مغازه در محل گدر و مناطق تجاری و پر تردد باشد، قطعا ارایه پیتزا برای وعده های صبحانه و عصرانه به صورت تکه ای توجیه پذیر و اقتصادی است. در غیر این صورت اما می توان در زمانهای به اصطلاح مرده نانوایی پیتزا را یه صورت محدود تهیه کرد و با تهیه بسته بندی مناسب بازار را سنجید. در روزهای اول می توان محصول را به صورت نمونه رایگان در اختیار مصرف کنندگان قرار داد و در صورت استقبال مشتری تولید را بیشتر و متنوع تر نمود.
چرا پیتزا در ایران فقط شام است؟
امروزه تقریبا نود درصد پیتزا در کشورمان برای وعده شام فروش می رود و خواه ناخواه این فرهنگ در اذهان مصرف کنندگان نهادینه شده که “پیتزا غذای شام است”
پیتزا منحصر به یک وعده غذایی خاص نیست
اما این به آن معنا نیست که پتانسیل لازم برای فروش پیتزا در وعده های دیگر و همچنین مکانهای دیگر به غیر از فست فودها وجود ندارد.بلکه:
- طبخ پیتزاهای مناسب برای وعده های غذایی دیگر، بخصوص صبحانه و عصرانه که سبک تر و در عین حال بی تکلف و مقوی باشند در دستور کار رستورانها و فست فودها و حتی فعالان غذاهای خیابانی قرار نگرفته است
- مصرف کننده پیتزا در وعده های صبح و عصر یک رهگذر است که یا با عجله در حال عزیمت به محل کار است و یا در حال برگشت به منزل و یا گشت و گذار در سطح شهر. یه عبارت دیگر صرف پیتزا برای او یک تفریح یا هدف اصلی نیست بلکه ضرورتی است برای ادامه روز و یا فرا رسیدن وعده دیگر؛ توجه به این نکته مهم ترین عنصر تعیین دستورالعمل نوع پیتزاها در وعده های صبح و عصرانه است؛ در اینجاست که تهیه پیتزا در نانواییها هم ضرورت پیدا می کند و هم توجیه اقتصادی.
پیتزاهای صبحانه
امروزه پیتزا حتی به عنوان یک صبحانه کامل در سبد غذایی مردم جهان بخصوص قشر شاغل و کارمند قرار گرفته است که حتی در فروشگاههای معروف زنجیره ای 7-Eleven به عنوان دومین پیتزای پر فروش این فروشگاه ها از آن یاد می شود.
مطابق گزارش گاردین فروشگاه زنجیره ای 7-Eleven پیتزای صبحانه جدیدی را در سال 2018 به مجموعه غذایی خود معرفی کرد و تحلیل بازار در فروشگاه های منتخب 7-Eleven نشان داد که این پیتزا دومین پیتزا پرفروش است.
چلسی عامر، متخصص تغذیه، در این خصوص به Daily Meal گفت که پیتزا لزوماً راهی ناسالم برای شروع صبح شما نیست. عامر گفت: «شاید متعجب شوید وقتی متوجه شوید که یک تکه متوسط پیتزا و یک کاسه غلات با شیر کامل حاوی تقریباً همان مقدار کالری هستند. با این حال، پیتزا حاوی پروتئین بسیار بزرگتری است که شما را سیر نگه میدارد و سیری را در طول صبح افزایش میدهد. بعلاوه، یک تکه پیتزا حاوی چربی بیشتر و قند بسیار کمتری نسبت به اکثر غلات است، بنابراین شما دچار شکست سریع قند و گرسنگی زودرس نخواهید شد.
مارلا تاپلیف، مدیر پیتزای روزاتی و رئیس شورای پیتزا فروشی انجمن ملی رستورانها نیز می گوید: «امروزه پیتزاهای صبحانه بسیار محبوب شدهاند. درست کردن پیتزای صبحانه چندان سخت نیست. شما می توانید هر چیزی را روی یک “پای” قرار دهید. صبحانه همیشه یک وعده مهم بوده است، فقط معمولاً برای فروشگاه هایی مانند ما نیست. پیتزاهای پنج دقیقهای سریع و معمولی، دسته صبحانه و ناهار را پوشش میدهند. چرا که مردم می خواهند بتوانند به سرعت وارد شوند و پیتزای خود را تهیه کرده و خارج شوند و این به یک عامل بزرگ و یک روند پررونق تبدیل شده است. وی می افزاید: وقتی میخواهیم برای یک بازی بزرگ فوتبال در یکشنبه آماده شویم، فروشگاههایمان را زود باز میکنیم و در بسیاری از میخانههایمان پیتزای صبحانه اضافه میکنیم تا آن جمعیت را جذب کنیم، زیرا آنها به دنبال این هستند.»
با این حال، صاحبان پیتزا فروشی باید در مورد افزودن پیتزای صبحانه به منو، بدون داشتن محصولی مناسب محتاط باشند. ایروینگ میگوید: «فکر میکنم اگر در آن مهارت ندارید، نباید پیتزای صبحانه را در منوی خود قرار دهید. وی باطرح این سوال که”آیا 40 نفر در هفته از شما می خواهند که برای صبحانه باز شوید؟” می افزاید: اگر اینطور نیست،مغازه را برای صبحانه باز نکنید، فقط به این دلیل که فکر می کنید ممکن است بتوانید فروش خود را افزایش دهید.»