ایران یا ترکیه؛ شهروندان کدام کشور قدرت بیشتری برای خرید غذا دارند؟/ تحلیل و جدول اختصاصی

فود کلینیک/ سرویس اخبار داخلی

“مهدی ناظری”

ایرانی ها به طور میانگین 8 درصد بیش از شهروندان ترکیه از درآمد ماهانه خود را صرف هزینه اقلام اساسی خوراکی می کنند.*

بنا به تحقیقی که در پایگاه فود کلینیک صورت گرفته، ایرانی ها حداقل بیش از 25 درصد از دستمزد خود را برای خرید اقلام اساسی خوراکی هزینه می کنند در حالیکه این نسبت برای شهروندان ترکیه بیش از 17 درصد است.

نتایج این تحقیق که با مقایسه قیمتهای نان، تخم مرغ، پنیر، روغن آفتابگردان، گوشت گوساله، گوسفند و چرخ کرده، مرغ، شیر، برنج و ماکارونی از دو فروشگاه زنجیره ای بزرگ یعنی کارفور ترکیه و افق کوروش ایران استخراج شده نشان می دهد علیرغم وجود تورم بالاتر در کشور ترکیه نسبت به ایران مطابق آمار بانک مرکزی دو کشور، اما قدرت خرید غذا توسط شهروندان در این کشور بالاتر از ایران است.

در این تحقیق قیمت برخی اقلام در دو کشور با وجود اینکه نرخ حداقل دستمزد در ایران 7.5 میلیون تومان و در ترکیه 15.5 میلیون تومان براورد شده، تفاوت چندانی نشان نمی دهد؛ به طور مثال قیمت نان باگت معمولی در ایران 13 هزار تومان و در ترکیه 13 هزار و 500 تومان است و همچنین قیمت تخم مرغ بسته بندی 15 عددی در ایران 92 هزار تومان و در ترکیه 90 هزار تومان است؛ این امر می تواند به این دلیل باشد که مدیریت مناسبی بر بازار این دو محصول در کشور صورت نگرفته است

نکته دیگر این تحقیق، نزدیکی قیمت گوشت گوساله در دو کشور است؛ بطوریکه قیمت یک کیلوگرم گوشت گوساله در ایران 530 هزار تومان و ترکیه 675 هزار تومان است که خود بیانگر نابسامانی در بازار این کالای غذایی است؛ همین تحلیل در خصوص ماکارونی هم صادق است بطوریکه قیمت بسته 500 گرمی ماکارونی در ایران 23 هزار تومان و در ترکیه 29 هزار تومان است.

در مقابل اما به نظر می رسد تفاوت قیمت در خصوص اقلامی نظیر روغن آفتابگردان، مرغ کامل، شیر و پنیر روال منطقی تری دارد که می تواند ناشی از ثبات نسبی تر در بازار این محصولات باشد.

در خصوص برنج نیز با توجه به تنوع اقلام و گونه ها و همچنین وضعیت نابسامان تولیدکنندگان برنج در ایران نمی توان نتیجه مناسب و صحیحی از این تحقیق استخراج کرد.

*منابع نزد فود کلینیک محفوظ است.

 

جدول مقایسه نسبت دستمزد به قیمت اقلام اساسی خوراکی در ایران و ترکیه

اشتراک گذاری در:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
دسته‌بندی‌ها